Toyota gör helt om – nu kan gamla batteritekniken vara på väg bort

Toyota har länge stretat emot att bygga hybridbilar och laddhybrider med litiumjonbatterier, som de flesta konkurrenterna använder sig av. Istället har Toyota fortsatt använda nickelmetallhydridbatterier....

Annons
Annons

Toyota har länge stretat emot att bygga hybridbilar och laddhybrider med litiumjonbatterier, som de flesta konkurrenterna använder sig av. Istället har Toyota fortsatt använda nickelmetallhydridbatterier.

Fördelen ska enligt Toyota ha varit ett lägre batteripris och bättre hållbarhet på längre sikt. Men tillsammans med Panasonic har nu Toyota gett sig på litiumjonbatterier på allvar. Litiumjonbatterier har högre energitäthet och snabbare laddtid.

”Det är inte lätt att utveckla ett litiumjonbatteri som kan prestera pålitligt i tio år.”

Den här helomvändningen innebär att den nya laddhybriden Prius Prime har ett litiumjonbatteri som ger en räckvidd på ungefär fyra mil, och att ”vanliga” Prius som inte går att ladda i ett uttag också går att få med litiumjonbatteri. Förmodligen kommer fler modeller följa.

”Det är inte lätt att utveckla ett litiumjonbatteri som kan prestera pålitligt i tio år, eller hundratusentals kilometer. Allt handlar om säkerhet, säkerhet, säkerhet”, säger Koji Toyoshima, chefsingenjör för Toyota Prius, till Reuters.

Det här beskedet behöver inte betyda att Toyota ska lansera en helt eldriven bil men det skulle kunna vara ett steg i den riktningen. Elbilar brukar alltid använda litiumjonbatterier men Toyota har tidigare varit tveksamma till batterielbilar och istället satsat på bränslecellsbilar.

Hur kan vi göra Recharge bättre? Här har du chansen att tycka till om Sveriges nya sajt om elbilar och framtidens teknik.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen