Volvos smarta knep i de självkörande XC90-bilarna

När de självkörande bilarna ska börja rulla på vägarna i större skala uppstår en hel del problem som måste lösas. Ett av de allvarligaste är...

Annons
Annons

När de självkörande bilarna ska börja rulla på vägarna i större skala uppstår en hel del problem som måste lösas. Ett av de allvarligaste är själva interaktionen mellan förarlösa och ”icke-förarlösa” bilar på samma väg.

Eftersom självkörande bilar kommer prioritera säkerheten finns det risk att de blir väldigt restriktiva och därmed inte kör ”som folk”. Det har varit ett problem för Googlebilen som har varit inblandad i olyckor eftersom den kört alldeles för försiktigt.

”För att vara på säkra sidan kommer alla bilar vara omärkta. Jag är ganska säker på att folk kommer utmana bilarna om de är märkta som självkörande.”

En av riskerna är att andra bilförare lär sig hur självkörande bilar agerar i knepiga trafiksituationer och utnyttjar det. Till exempel kan det handla om att svänga in tvärt i filen framför den autonoma bilen, som då naturligtvis tvärnitar. När fler lär sig det kanske resan med den självkörande bilen blir en enda lång tvärnit.

Volvo håller just nu på att rulla ut självkörande XC90-bilar på vägarna. De här bilarna får ingen märkning i form av klistermärken eller annorlunda design som marknadsför att bilen faktiskt är självkörande. Det är ett medvetet drag från Volvos sida för att undvika att bilarna blir ”trollade”, alltså att andra bilister utmanar tekniken.

Volvos smarta knep i de självkörande XC90-bilarna
Erik Coelingh är teknisk chef för säkerhet och assistanssystem på Volvo Cars.

”På utsidan ser du inte att det är en självkörande bil. Från ett helt vetenskapligt perspektiv skulle det vara intressant att ha några bilar märkta som självkörande och några som inte är det, och se om andra trafikanter reagerar på olika sätt”, säger Erik Coelingh, teknisk chef för säkerhet och assistanssystem på Volvo Cars, till The Guardian.

Han tror att andra bilister och trafikanter skulle reagera olika beroende på hur bilen märktes ut.

”Men jag vet inte hur och i vilken utsträckning. Så för att vara på säkra sidan kommer alla bilar vara omärkta. Jag är ganska säker på att folk kommer utmana bilarna om de är märkta som självkörande, genom att bromsa tvärt framför bilen eller placera sig i vägen.”

Volvo tar på sig ansvaret för eventuella olyckor som skulle inträffa om själva olyckan är ett resultat av till exempel en mjukvarubugg. Om det är en tredje part som orsakat olyckan eller om föraren använt systemet på fel sätt eller manipulerat systemet tar Volvo inte på sig ansvaret.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen