Jodå, det blir en ny generation BMW i3

Elbilen i3 är inte någon storsäljare hos BMW – jämfört med fossilmodellerna – men hittills har man sålt strax över 60.000 bilar sedan lanseringen hösten...

Annons
Annons

Elbilen i3 är inte någon storsäljare hos BMW – jämfört med fossilmodellerna – men hittills har man sålt strax över 60.000 bilar sedan lanseringen hösten 2013. Inte fy skam, trots allt, för en nischmodell som inte många trodde på i förhand.

Tidigare i höstas släppte BMW en ny version av i3 (94 Ah) med längre räckvidd. Den nya modellen har ett större batteripaket på 33 kWh, jämfört med 22 kWh i instegsversionen (60 Ah). Som vi berättat nyligen ryktas det om en ny i3-version med ännu längre räckvidd, enligt uppgifter till tyska auto motor und sport. Denna ”Super-i3” ska ses som ett direkt svar på konkurrenterna Opel Ampera-e och Renault Zoe, som båda får räckvidd i närheten av Teslas modeller, men till ett betydligt lägre pris. Den nya BMW i3-versionen ska enligt uppgift få en räckvidd på omkring 45 mil enligt NEDC.

Men utvecklingen stannar inte upp. Först ska BMW släppa sin ”suvmodell” i5 men därefter är det dags att titta på nästa generation i3, det bekräftar projektledaren Heinrich Schwackhoefer för branschtidningen Automotive News:

”Jag tror absolut på en uppföljare,” säger Heinrich Schwackhoefer. ”Det finns ingen känsla inom företaget att modellen varit ett misslyckande, inte alls”.

”Vårt varumärke ’i’ är stabilt etablerat och ni kan räkna med en fortsättning av i3, men jag kan inte säga när det blir,” berättar Heinrich Schwackhoefer för Automotive News.

Annons
Annons
Rulla till toppen