Guide till spännande säsongen: Mercedes och Ferrari in i Formel E

Allt fler av de stora biltillverkarna gör sig redo att kliva in i elbilsracingens Formel E! Senaste nykomlingarna: Ferrari och Mercedes. Nu är det bara...

Annons
Annons

Allt fler av de stora biltillverkarna gör sig redo att kliva in i elbilsracingens Formel E!

Senaste nykomlingarna: Ferrari och Mercedes.

Nu är det bara Volvo kvar av premiummärkena som inte bekräftat att man tänker ge sig in i leken.

Varför denna rusning till en formelklass som – än så länge – inte lockat några stora publikmassor?

Svar: Man ser klassen som en utmärkt scen för att testa den teknik som sedan kan användas i vanliga gatbilar.

”Vi har våndats över frågan en tid. Men Ferrari kommer att kliva in i Formel E”, säger företagets vd Sergio Marchionne i samband med en sittning med aktieägarna.

Det finns dock två hinder innan Ferrari stiger in: Det första är tävlingsformen där förarna byter bil mitt i loppet för att batterierna inte räcker längre.

”Det är inget som känns naturligt för Ferrari”, säger Marchionne. Men här blir det också ändring: Säsongen 2018/19 ska en ny batterityp göra att loppen körs med en enda bil.

Värre är det med Ferraris andra krav: Klassens standardiserade chassi – alla kör med samma.

”Det går stick i stäv med Ferraris roll i motorsporten”, säger Marchionne.

Formel E-seriens vd Alejandro Agag har tidigare sagt att det är osannolikt att serien någonsin ändrar chassireglerna. Man vill i stället fokusera på drivlina och annan teknik från de olika tillverkarna.

Guide till spännande säsongen: Mercedes och Ferrari in i Formel E
Även om Volvo (ännu) inte är med i Formel E finns det svenskt i startfältet: Felix Rosenqvist kör för indiska Mahindra.

Men inget är skrivet i sten. När allt fler av de stora biltillverkarna kommer med finns en annan potential att locka publik till serien – och publiken vill helst se att Ferrari (eller Mercedes) kör med egna bilar.

Säsongen 2018/19 ska Formel E-serien utökas från tio till tolv stall. Ett av de nya stallen blir då Mercedes!

Mercedes har dominerat Formel 1 under de senaste säsongerna, och har ett avtal med F1 som sträcker sig över 2020.

Men redan innan dess tänker tyskarna kliva in i Formel E.

Det här innebär att Formel E kommer att ha stall från stora biltillverkare Ferrari, Mercedes, Jaguar, Audi, BMW och Renault. Fler biltillverkare finns också med, se hela listan i faktarutan nedan.

Vi saknar ett märke: Volvo.

Det är en illa dold hemlighet att Volvo sneglar på Formel E. Volvo/Polestars motorsportchef Alexander Murdzevski Schedvin sitter med i klassens ”advisory board”. I nuläget bekräftar Volvo bara att ”vi följer utvecklingen”.

Här är alla biltillverkare som kör (eller ska köra) Formel E

RENAULT

Renault e.dams är det mest framgångsrika FE-stallet med två titlar – en vardera till Nicolas Prost (son till F1-mästaren Alain Prost) och f d Toro Rosso-föraren Sébastien Buemi. Drivlinan är byggd inhouse hos RenaultSport F1.

Guide till spännande säsongen: Mercedes och Ferrari in i Formel E
Sébastien Buemi jublar efter segern vid premiären för 2016/17-säsongen i Hongkong.
DS

DS är PSA-gruppens ”lyxmärke”. De tävlar i Formel E sedan ett år tillbaka under namnet DS Virgin Racing – och gör det (som alla andra) för att utveckla sin elbils-teknologi för gatbilar. Förare: Britten Sam Bird och argentinaren José Maria López.

AUDI

Teamet heter ABT Schaeffler Audi Sport, men till säsongen 2017/18 blir det officiellt fabriksstall och redan i år ska Audi öka sitt inflytande i det halvprivata Abt Schaeffler-stallet. Den brasilianska f d F1-föraren Lucas di Grassi kör tillsammans med tysken Daniel Abt.

Guide till spännande säsongen: Mercedes och Ferrari in i Formel E
Lucas di Grassi har 18 Formel 1-lopp i sitt cv. Nu kör han för Schaeffler-Audi i Formel E.
BMW

BMW har redan en fot inne i Formel E genom sitt samarbete med Andrettis stall. BMW har tidigare skvallrat om en total fabrikssatsning, men det lär inte hända förrän till nästa säsong (som börjar hösten 2017). Stallet drivs för närvarande av Michael Andretti. Förare är de båda Formel Renault-mästarna Robin Frijns och Antonio Felix da Costa.

MAHINDRA

Den indiska bilgiganten Mahindra har tävlat i FE sedan säsongen 2014/15. Mahindra är stora på elbilsteknik. Förare är förra F1-stjärnan Nick Heidfeld och svenske Felix Rosenqvist (som ersatte Bruno Senna).

VENTURI

Venturi må vara en liten biltillverkare med ursprung i Monaco. Men på elbilssidan är man stora. De har dessutom nyligen tagit fartrekordet för elbilar med 495 km/h. Stallet delägs av Leonardo diCaprio. Förarna heter Stéphane Sarrazin och Maro Engel. Stallet har också kontrakterat förre F1-mästaren Jacques Villenueve.

JAGUAR

Jaguar var debutanter vid premiären för den nya säsongen i Hongkong i oktober. Det är Jaguars comeback i motorsport efter ett uppehåll på över ett decennium. Stallet heter Panasonic Jaguar Racing och tekniken som britterna utvecklar för sporten kommer utan tvekan att påverka biltillverkarens kommande elbilar. Förare: Adam Carroll och GP3-mästaren Mitch Evans.

Guide till spännande säsongen: Mercedes och Ferrari in i Formel E
Jaguar tillhör de biltillverkare som redan i dag finns med i Formel E.
FARADAY FUTURE

De är ännu ingen officiell gatbilstillverkare – men den första bilen kommer snart. Faraday Future har kört FE sedan säsongen 2014/15. Den belgiske f d F1-föraren Jerome d´Ambrosio kör tillsammans med fransmannen Loic Duval.

NEXTEV

Kommer snart också att räknas till biltillverkare. Premiären ska ske med en över 10 miljoner kronor dyr elektriskt hyperbil. NextEV (då under namnet Team China Racing) vann den allra första säsongen i Formel E med Nelson Piquet Jr som förare. Han är kvar och kör tillsammans med Oliver Turvey.


…och de här är på gång

FERRARI

Ferrari-chefen Sergio Marchionne har deklararet att världens mest klassiska formelstall också ska köra Formel E. Sannolik premiär: Säsongen 2018/19.

MERCEDES

Mercedes blir ett av stallen som tar de två nya platser som ska öppnas till säsongen 2018/19.

VOLVO?

Volvo sitter med i Formel E-seriens ”styrgrupp”. Men ännu säger Volvo varken ”bu” eller ”bä” om ett eget deltagande.


Fler stall

Förutom ovan nämnda stall tävlar också det nya stallet Techeetah med Jean-Eric Vergne och Ma Qing Hua.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Guide till spännande säsongen: Mercedes och Ferrari in i Formel E
Formel E-säsongen 2016/17 började nu i oktober med gatlopp i Hongkong.
Annons
Annons
Rulla till toppen