VW:s nya märke: ”Sverige inte i fokus under första fasen”

Hermann Prax är talesperson för Volkswagen. Volkswagen har kört igång en enorm satsning på nya märket Moia, som inte ska sälja bilar utan istället erbjuda...

Annons
Annons
VW:s nya märke:
Hermann Prax är talesperson för Volkswagen.

Volkswagen har kört igång en enorm satsning på nya märket Moia, som inte ska sälja bilar utan istället erbjuda olika typer av transportlösningar i storstäder. Det handlar främst om elbussar som kallas fram med mobilen, och som på sikt också blir självkörande.

Nyheten blev officiell på måndagen och Volkswagen avslöjade att Moia ska lanseras i två tyska städer under 2017. Därefter ska tjänsten rullas ut i andra delar av Europa, och senare även i USA och Kina.

Exakt vilka expansionsplaner Moia har för Europa är inte officiellt.

”Moia startades först idag men vi jobbar redan hårt på våra första tjänster och produkter. Det kommer ta tid, men vi siktar på att lansera de första tjänsterna innan slutet av 2017”, säger Hermann Prax, talesperson för Volkswagen, till Recharge.

Enligt honom kommer Moia samarbeta med ”apptaxibolaget” Gett. Vilka marknader som Moia ger sig in på kan eventuellt bero på vilka länder som Gett finns i.

”I den första expansionsfasen är Sverige inte i fokus”, säger Hermann Prax.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen