Googles bilprojekt tar ett steg bakåt – och byter namn

För två månader sedan kom nyheten att Apple skalar ner sitt bilprojekt till att ”bara” handla om att leverera självkörande teknik, och inte bygga egen bil....

Annons
Annons

För två månader sedan kom nyheten att Apple skalar ner sitt bilprojekt till att ”bara” handla om att leverera självkörande teknik, och inte bygga egen bil.

Nu är det dags för Google.

Googles ansträngningar att bygga en självkörande bil har pågått i åtta år och varit ett av de bäst dokumenterade projekten i teknikhistorien.

Google säger att deras autonoma bilar samlat ihop över 300.000 mil, i huvudsak på stadsgator. Och enbart under 2016 har de kört 160 miljoner mil i simulatorer. I maj 2014 visade man dessutom den första riktiga prototypen: en självkörande bil utan ratt och pedaler.

Men nu byter Google och deras nya huvudbolag Alphabet strategi.

Nu letar Google – precis som Apple – en biltillverkare för att bistå med självkörande teknik på toppen av de vanliga gränssnitten (ratt och pedaler).

Dessutom bryter man ut bilprojektet från Google X till det nya bolaget Waymo.

Ekonomisajten Bloomberg hävdar att Google planerar en bildelningstjänst tillsammans med Fiat Chrysler Automobiles (FCA) med start redan i slutet av 2017. Sedan en tid finns hundra stycken Chrysler Pacifica-hybrider med i Googles bilflotta.

Ett av Waymos uttalade mål är att ”kommersialisera den här teknologin och bygga produkter som kan hjälpa miljoner människor”.

I filmen nedan kan du se när Steve Mahan, tidigare vd för Santa Clara Valley Blind Center, bjöds in på en alldeles speciell åktur: Den allra första riktiga bilresan på allmän väg med en bil utan ratt, utan pedaler och utan testförare.

Annons
Annons
Rulla till toppen