Lastbilsåkerier och taxiverksamhet är de två branscher där självkörande, autonoma fordon tros få sitt första genombrott. Uber har sin hemmabas i San Francisco och där testas nu den självkörande tekniken på XC90-bilar som Volvo levererat.
Uber bygger om Volvo XC90 med sin egen teknik, vilket främst syns på den ”takbox” där kameror och annan utrustning sitter monterad. Testverksamheten sker genom en allians mellan Uber och Volvo Cars. Testerna sker alltid med en förare bakom ratten.
”Målet att skapa självkörande bilar är på väg att bli verklighet”, säger Volvos produktutvecklingschef Mårten Levenstam. ”Volvo är stolta över att ligga i framkant i den senaste utvecklingen inom bilindustrin, tillsammans med våra partners på Uber.”
I januari 2017 inleds Volvo Cars eget projekt ”Drive Me”, som blir ett storskaligt test där ett hundratal autonoma bilar ska provköras ute i trafik runt Göteborgstrakten. Testbilarna ska hanteras av vanliga bilägare som sedan rapporterar om sina erfarenheter till Volvo Cars. Erfarenheterna ska användas för att förfina och utveckla de självkörande Volvobilarna ytterligare.
Förutom sina egna tester och alliansen med Uber ska Volvo Cars även samarbeta med svenska säkerhetsföretaget Autoliv. Volvo Cars och Autoliv har skapat ett gemensamt utvecklingsföretag med huvudsäte i Göteborg. Gemensamma talanger från båda företag innebär att man startar med en arbetsstyrka på 200 personer, men målsättningen är att man snart kan växa till 600 anställda.
Ubers testverksamhet fick dock bara pågå under några timmar under onsdagen, då myndigheterna i Kalifornien hävdade att företaget saknar de tillstånd som behövs och krävde att testerna stoppas. Uber tolkar reglerna annorlunda och anser att testerna kan utföras ändå, eftersom det alltid sitter en förare bakom ratten.
Enligt Uber går det nu att beställa en självkörande taxi i San Francisco via företagets app. Dock sitter det en förare i bilen som är beredd att ta över, om det behövs.
Förutom att Uber har förbjudits att köra de ”självkörande” XC90-bilarna har en av dem fångats på film när den körde mot rött i San Francisco, strax innan en fotgängare skulle gå över vägen. Uber skyller det hela på föraren men presenterar inga bevis.
”Den här händelsen berodde på den mänskliga faktorn. Det här är anledningen att vi tror så mycket på att göra vägarna säkrare genom att bygga självkörande Uberbilar. Den här bilen var inte en del av pilottestet och hade inga passagerare. Föraren har stängts av medan vi fortsätter utreda”, skriver Uber i ett uttalande.
Uppdatering 17/12: Trots att myndigheterna hotar att dra Uber inför domstol fortsätter företaget köra XC90-bilarna. Ubers argument är att det inte behövs något tillstånd eftersom det sitter en ”biloperatör” bakom ratten, som övervakar körningen. Det innebär att Volvobilarna inte är helt autonoma, enligt Uber.
Volvobilarna ska få köra på vägarna på precis samma sätt som tusentals Teslabilar med autopilotfunktionen får köras på vägarna, enligt Uber.