Självkörande fartyg snart till sjöss

Självkörande bilar kanske dyker upp på gatorna snabbare än du tror, men tekniken kan bli minst lika användbar till sjöss. De stora fraktfartygen kan snart...

Annons
Annons

Självkörande bilar kanske dyker upp på gatorna snabbare än du tror, men tekniken kan bli minst lika användbar till sjöss. De stora fraktfartygen kan snart bli både effektivare och säkrare med autonom teknik.

Men det är inte riktigt klart att trycka på autopilotknappen än på containerskeppen. I en intervju med sajten Voister berättar Robert Rylander på forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT om några av utmaningarna.

”Innan båtarna blir helt autonoma får det inte finnas några tvivel på att systemet kan särskilja en kajak från exempelvis ett fiskeflöte eller en svan, den kan inte väja för allt. Därför kommer vi ha bemannade fartyg under många år framöver, det är en extremt komplex miljö att fånga och beskriva för ett automatiserat system och jag skulle säga att flygindustrin har det lättare än både fordonsindustrin och sjöfarten att hantera utmaningarna. Bilar och fartyg befinner sig i blandade miljöer och med låg överordnad kontroll, medan luftrummet är relativt tomt med hög övervakning och strikta regler för vad som får finnas nära till exempel flygplatser. Ingen motsvarighet finns på land eller på sjön”, säger han.

Självkörande fartyg snart till sjöss

Eftersom båtarna kör effektivare och är betydligt lättare än båtar som körs manuellt – mindre personal ger mindre behov av kök, avlopp och annat – blir de inte lika miljöskadliga som de äldre fartygen.

”Man kan lasta fartygen mer effektivt och de kommer kunna transportera mer gods. Kontentan blir mindre bränsle för samma tonkilometer av transport – och kanske besparingar på 10–15 procent i systemet”, säger Robert Rylander till Voister.

Rolls-Royce ska tillsammans med VTT, ett tekniskt forskningscenter i Finland, testa första generationens autonoma skepp, och i Norge har Trondheims stad öppnat en testzon för förarlösa båtar.

Förutom miljöaspekten ska båtarna också bli säkrare. Smarta och uppkopplade båtar kan undvika de värsta stormarna och planera långt fram. Olika båtar kan också varna varandra för faror.

Självkörande fartyg snart till sjöss

”Enligt en rapport från försäkringsbolaget Allianz från 2012 var mellan 75 och 96 procent av alla marina olyckor ett resultat av den mänskliga faktorn. Det beror ofta på trötthet. Fjärrstyrda och autonoma skepp minskar risken för skador och dödsolyckor bland besättningen och risken för att förlora eller skada lasten”, säger Oskar Levander, chef för marin innovation på Rolls-Royce.

Det kommer hända mer på den här fronten under 2017 än under de två senaste åren sammanlagt, tror Esa Jokioinen på Rolls-Royce Blue Ocean-team.

”Forskningen har pågått i flera år nu och det vi sett 2016 är att det här har blivit strategiskt viktigt”, säger han till sajten Ship-Technology.

Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen