BMW ska lösa den största nackdelen med pekskärmar

CES-mässan är i full gång och vi har bland annat fått se Faraday Futures omtalade elbil. BMW har också en del nytt att visa, men...

Annons
Annons

CES-mässan är i full gång och vi har bland annat fått se Faraday Futures omtalade elbil. BMW har också en del nytt att visa, men det handlar inte om någon ny elbil utan om en intressant teknik som kan dyka upp i nya bilar om några år.

Flera BMW-modeller har geststyrning, vilket innebär att föraren kan sköta vissa av bilens funktioner genom att vifta i luften – till exempel höja volymen eller byta radiokanal. Alla är inte bekväma med att göra rörelser i luften och oftast är det enklare att helt enkelt vrida på volymratten eller trycka på rattknapparna.

Men när BMW nu tar geststyrningen ett steg längre kanske det är dags att ta funktionen på allvar?

BMW ska lösa den största nackdelen med pekskärmar

Det nya systemet heter BMW HoloActive Touch och består av en holografisk skärm med virtuella menyer som projiceras ovanpå mittkonsolen med hjälp av reflektioner. Precis som med ett vanligt infotainmentsystem kan föraren sköta musiken, klimatanläggningen, navigationen och bilens inställningar, men här görs det alltså med rörelser i luften istället för att fysiskt peka på en skärm.

”Men om föraren viftar i luften blir det ju ingen fysisk feedback som bekräftar att en funktion är aktiverad eller en menyknapp är intryckt?”, undrar du, men det problemet säger sig BMW ha en klurig lösning på.

En kamera filmar förarens hand, och framför allt fingrarna, för att veta vilka gester och rörelser som görs. När något av fingrarna får kontakt med de virtuella menyerna eller aktiverar en funktion får föraren feedback i form av en ultraljudspuls som skickas mot fingertoppen. Och det ska alltså ske utan att föraren vidrör någon skärm.

Fördelen blir enligt BMW att föraren inte behöver sträcka sig till någon pekskärm utan kan göra handrörelser närmare kroppen och med ultraljudspulsen ska pekskärmens största problem vara löst: att föraren inte får någon fysisk feedback utan måste titta ned på skärmen, vilket inte är så trafiksäkert.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen