Expertens tips: Så minskar du risken för brand när du laddar hemma

Att ladda elbilen i ett vägguttag är fullt möjligt rent tekniskt, men det kan också vara riskabelt. Eftersom antalet laddbara bilar ökar snabbt i Sverige går...

Annons
Annons

Att ladda elbilen i ett vägguttag är fullt möjligt rent tekniskt, men det kan också vara riskabelt. Eftersom antalet laddbara bilar ökar snabbt i Sverige går nu Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ut med en varning om att det är viktigt att elbilen eller laddhybriden laddas på rätt sätt.

Att ladda bilen hemma är inte farligt med rätt utrustning, som exempelvis en wallbox, eller om en behörig elektriker har gått igenom elsystemet.

Expertens tips: Så minskar du risken för brand när du laddar hemma
Per Höjevik på Elsäkerhetsverket.

”När man laddar elbilen belastas elinstallationen där hemma på ett annat sätt än den troligen byggdes för. Elbilsägarna måste se till att elinstallationen i fastigheten klarar av att ladda en elbil. Det kan vara svårt att själv se till att anslutningarna är fastdragna, att kontakterna inte är slitna och att nätet är säkrat och rätt dimensionerat för att klara av den nya lasten”, säger Per Höjevik, chef för analysavdelningen på Elsäkerhetsverket. 

Enligt honom bör en elektriker gå igenom elinstallationen för att det ska vara säkert. Att ladda en elbil ger större påfrestningar på elinstallationen i hemmet över längre tid än andra, mindre energikrävande, prylar. 

• Tror du det här är något som den genomsnittliga elbilsägaren har koll på?

”Det blir bara en gissning från min sida. Men jag tror vi är så vana vid att elen kommer ur två hål i väggen, och tänker inte så mycket på hur installationen bakom ser ut. Elsäkerhetsverket har inte tillträde till privatbostäder så det är svårt att säga exakt hur det ser ut. Men jag tror det finns behov av att informera mer.” 

• Vad ska man tänka på när elbilen laddas hemma?

”Var observant och se till att det inte uppstår några skador på uttag, sladdar och kontakter. Om inte anläggningen är konstruerad för denna typ av belastning ska man inte ladda med 16 ampere utan med 10 ampere eller lägre och under längre tid istället. Det ger mindre risk. Värmeutveckling vid långvarig laddning med högre strömmar ger såväl ökad brandrisk som snabbare åldrande av komponenter i elanläggningen. Det viktigaste är att man har uppsikt och kontrollerar slitage på sin anläggning.”

• Vad är egentligen fördelen med en så kallad ”wallbox”?

”Den är anpassad för att ladda en elbil redan från början. Den har också en annan typ av övervakning och kontroll av laddningen. Vid installationen säkerställer också elinstallatören att anläggningen bakom anpassas till boxen. Det är en bättre säkerhet, och ytterligare ett steg på ’säkerhetsstegen’.”

Det kan alltså vara bra att hålla igen lite i tillvalslistan när du köper bilen och istället anlita en auktoriserad elektriker som går igenom elnätet, eller köpa en laddbox som installeras av en elektriker.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen