Tesla och BMW missar toppbetyg i nytt krocktest

Tesla har tidigare fått toppbetyg för krocksäkerheten. De lågt placerade batterierna ger låg tyngdpunkt och hela bilens krockstruktur har fått beröm. Men i det senaste krocktestet...

Annons
Annons
Tesla och BMW missar toppbetyg i nytt krocktest

Tesla har tidigare fått toppbetyg för krocksäkerheten. De lågt placerade batterierna ger låg tyngdpunkt och hela bilens krockstruktur har fått beröm. Men i det senaste krocktestet hos amerikanska IIHS blir det faktiskt inget toppbetyg.

Tesla Model S gick miste om att klassas som ”Top Safety Pick”, där bilen måste få högsta betyg i fem olika krocktester och erbjuda någon form av autobroms. Om bilen dessutom har bra strålkastare får den kallas ”Top Safety Pick Plus”.

I fyra av fem krocktester fick Tesla Model S bra betyg, bland annat vid en sidokollision. Men den fick sämre betyg i ett av frontalkrocktesterna, där bilen krockar med exempelvis ett träd i 66 km/h. Säkerhetsbältet lät passageraren förflyttas för långt framåt och huvudet slog i ratten hårt.

Tesla har gjort en produktionsuppdatering av Model S i januari för att rätta till problemet och bilen ska testas igen. Men förutom problemet i krocktestet får strålkastarna i Model S dåligt betyg och därmed är ”Top Safety Pick Plus”-betyget utom räckhåll. Även när det gäller strålkastarna säger sig Tesla jobba med underleverantören för att förbättra dem.

IIHS har inte testat de aktiva säkerhetssystemen med Autopilot eftersom de inte var aktiverade på testbilen.

”IIHS testade en bil som var i övergångsfasen till nya Autopilothårdvaran, men utan den nya mjukvaran som ger automatisk nödbroms. Under de närmaste veckorna kommer autobroms skickas ut med en gratis mjukvaruuppdatering och IIHS ska testa den bilen. Vi förväntar oss högsta möjliga betyg i alla kategorier”, säger en talesperson på Tesla.

Tesla Model S har fått toppbetyg av både amerikanska NHTSA och europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP.

Tesla och BMW missar toppbetyg i nytt krocktest

Även BMW i3 har testats och precis som för Tesla blev betyget bra i fyra av fem testmoment. Whiplashskyddet är inte tillräckligt bra men strålkastarna klassades som ”acceptabla”. När europeiska Euro NCAP krocktestade BMW i3 blev betyget fyra stjärnor när de flesta konkurrenter kan stoltsera med fem.

”Det finns ingen anledning att de effektivaste bilarna inte ska vara bland de säkraste. Vi hoppas Tesla och BMW fortsätter förfina elbilarna för att maximera skyddet och, särskilt när det gäller Tesla, förbättra strålkastarna”, säger David Zuby, forskningschef på IIHS.

Elbilen Chevrolet Bolt är ännu inte testad av IIHS, men laddhybriderna Toyota Prius Prime och Chevrolet Volt har båda fått ”Top Safety Pick Plus”-betyg.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen