I korthet
• Elbilar är ofta billigare att äga än fossilbilar men försäkringen kan vara dyrare på en elbil eller hybrid.
• Anledningen är att inköpspriset och effekten är högre, och att det finns färre auktoriserade verkstäder som får arbeta med bilarna.
När det gäller att byta till elbil brukar det vara räckvidden som får många bilköpare att tveka. Att ladda bilen istället för att tanka är en omställning och nya vanor upplevs ofta som skrämmande. Trots att en genomsnittlig resa för en svensk bilförare är betydligt kortare än räckvidden för de flesta elbilar är det många som känner sig osäkra kring just räckvidden.
Ekonomin brukar istället vara ett av de starkaste argumenten, som faktiskt fungerar, när det gäller att byta till elbil. Lägre servicekostnad och betydligt billigare ”bränsle” är de främsta argumenten, och nu verkar också andrahandsvärdet för en elbil komma ikapp fossilbilens.
Men det finns en punkt där elbilarna faktiskt inte alltid är bättre än motsvarande fossilbil – åtminstone inte i vår granskning: bilförsäkringen.
Stora skillnader – du kan spara tusenlappar
En ny bil behöver halvförsäkring och när vagnskadegarantin går ut brukar de flesta gå upp till en helförsäkring. Vi har granskat försäkringspremien för fyra el- och hybridbilar och jämfört dem med en bensin- eller dieselbil. Hos flera försäkringsbolag är det billigare att försäkra fossilbilen även om skillnaden i vissa fall är liten. När vi räknar ut snittet för de fyra bolagen blir el- eller hybridbilen alltid lite dyrare.
Undantaget är Trygg-Hansa som faktiskt har lägre premie för elbilen eller hybridbilen i samtliga fall.
De höga premierna kan vara den enskilt viktigaste anledningen till att bilköpare undviker elbilar, enligt en undersökning gjord av brittiska Institute of the Motor Industry. Försäkringsbolagen i England kan i vissa fall ha 50 procent högre försäkringspremie för en elbil eller hybrid.
Även med en högre premie kan elbilen bli billigare att äga tack vare lägre bränslekostnad och mindre servicebehov, och miljömässigt finns många fördelar.
När det gäller BMW i3 är premien hos Länsförsäkringar hela 356 kronor dyrare i månaden än Trygg-Hansa – det blir 4.272 kronor om året!
Exempel 1
Bilmodell | Bränsle | Snittpremie | |
Nissan Leaf Acenta
Länsförsäkringar: 585 kr
If: 557 kr Trygg-Hansa: 397 kr Folksam: 456 kr |
El | 499 kr | Visa alla premier |
VW Golf TSI 110
Länsförsäkringar: 525 kr
If: 541 kr Trygg-Hansa: 402 kr Folksam: 393 kr |
Bensin | 465 kr | Visa alla premier |
Exempel 2
Bilmodell | Bränsle | Snittpremie | |
BMW i3 60 Ah
Länsförsäkringar: 842 kr
If: 824 kr Trygg-Hansa: 486 kr Folksam: 670 kr |
El | 706 kr | Visa alla premier |
BMW 120d Sport Aut
Länsförsäkringar: 798 kr
If: 715 kr Trygg-Hansa: 680 kr Folksam: 600 kr |
Diesel | 698 kr | Visa alla premier |
Exempel 3
Bilmodell | Bränsle | Snittpremie | |
Toyota Prius Active
Länsförsäkringar: 492 kr
If: 651 kr Trygg-Hansa: 326 kr Folksam: 407 kr |
Hybrid | 469 kr | Visa alla premier |
Hyundai Ioniq Hybrid PremiumEco
Länsförsäkringar: 405 kr
If: 681 kr Trygg-Hansa: 349 kr Folksam: 407 kr |
Hybrid | 461 kr | Visa alla premier |
Volvo V60 D3 Business Advanced Dynamic
Länsförsäkringar: 440 kr
If: 476 kr Trygg-Hansa: 448 kr Folksam: 455 kr |
Diesel | 455 kr | Visa alla premier |
Vi har räknat fram månadspremier hos Länsförsäkringar, If, Trygg-Hansa och Folksam med följande kriterier: Halvförsäkring, 28-årig man boende i Stockholm, 1.000–1.500 mils körsträcka per år, inga tilläggsförsäkringar, högsta självrisken, boende i bostadsrätt, parkerar på gatan, bilen används inte i tjänsten.
Tre anledningar till att elbilar är dyrare
Så hur kommer det sig att elbilar kan vara dyrare att försäkra? Vi pratade med Tobias Edlund, presskontakt på försäkringsbolaget If.
”Det stämmer att om man tittar på de bilar du angett ligger premierna högre för el- och hybridbilarna än för de som går på bensin eller diesel”, skriver han i ett mejlsvar.
Han listar framför allt tre anledningar till att elbilar och hybrider är dyrare försäkringsmässigt.
• Högre nybilspris – en dyrare bil ger högre premie.
• Högre systemeffekt för hybriderna. En ganska vanlig kombination är diesel- eller bensinmotor på runt 150 hästkrafter plus elmotorn på 50–70 hästkrafter.
• Elbilar och hybrider är också komplexare att reparera samtidigt som färre verkstäder som klarar större reparationer finns att tillgå.
If har ingen ”grön rabatt” för exempelvis elbilar för att snabba på omställningen.
”Vi försöker alltid sätta så riskmässigt rätta priser som möjligt, utifrån den statistik som finns. Därför prissätts även elbilarna utifrån deras egen risk”, skriver Tobias Edlund.
Läs fler artiklar i serien Recharge granskar.