Volkswagen har stora elbilsplaner men de första modellerna ligger trots allt några år bort. Det tar tid att styra om koncernen till eldrift. På sikt är planen att bli störst på elbilar och då blir de nya ID-modellerna viktiga.
Grunden i hela satsningen är MEB, den nya arkitekturen som är särskilt anpassad för hybrid- och eldrift och som ska göra det enklare och effektivare att lansera nya elbilsmodeller. Eftersom alla modeller använder samma ”bygglåda” med komponenter går utvecklingen också snabbare.
Volkswagens MEB-plattform ska sättas i produktion 2019 och fabriken i Zwickau blir först ut att uppdateras med stöd för den nya plattformen, skriver Wirtschaftswoche.
Vid sidan om Zwickaufabriken ska Volkswagen också bygga om glasfabriken i Dresden för att producera nya e-Golf med start senare i år. Fabriken kallas ”Gläserne Manufaktur” och byggdes från början för lyxlimousinen Phaeton.
Glasfabriken ska kallas ”Center för framtidens mobilitet”.