Scanias laddhybrid glider in på eldrift

Nu behöver kaffeleveranserna hos Löfbergs inte längre göras med en bullrig dieselmotor. Tidigare i veckan premiärkördes en ny laddhybrid som i bästa fall kan minska...

Annons
Annons

Nu behöver kaffeleveranserna hos Löfbergs inte längre göras med en bullrig dieselmotor. Tidigare i veckan premiärkördes en ny laddhybrid som i bästa fall kan minska koldioxidutsläppen med 92 procent.

Dieselmotorn i lastbilen från Scania tar fortfarande vid när det lilla batteriet på 1,2 kWh är urladdat, men i de mest centrala stadsdelarna kan lastbilen köras på eldrift och det minskar utsläppen ordentligt. Laddhybridlastbilen har en elmotor på 170 hästkrafter och batteripaketet är placerat i en av dieseltankarna.

En annan fördel, särskilt för transporter på natten och på morgonen, är att ljudnivån sjunker jämfört med om lastbilen skulle köra med dieselmotorn.

”Idag kan det vara svårt att komma in i vissa områden med diesel. Så då kan man glida in på el och lämna sina varor”, säger Robert Sobocki, vd på Scania-Bilar Sverige, till NWT.

Löfbergs kör flera rundor varje dag mellan det nya höglagret i Välsviken och rosteriet i centrala Karlstad. En nackdel med det nya lagret är att det kräver fler transporter till och från rosteriet men det är just därför företaget har investerat i laddhybriden, som körs på fossilfri diesel när batteriet är tomt.

”Jättekul att vi och Karlstad är först att använda den här unika, klimatsmarta lösningen. Det ligger helt i linje med vår ambition att vara Europas mest hållbara kafferosteri”, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen