Det är tillräckligt svårt att ta reda på och betygsätta utsläppen från bilkörningen – för att inte tala om hela kedjan från produktion och distribution av bilen och bränslet. Men American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE) har trots det gjort ett försök.
Resultatet är en lista på världens klimatsmartaste bilar där varje bil får ett ”Environmental Damage Index” och en ”Green Score”. Självklart finns också en bottenlista med de allra sämsta bilarna.
Allra bäst enligt den här undersökningen är Hyundai Ioniq Electric med 64 poäng, som har något bättre index än tvåan BMW i3, som även den får 64 poäng. Det är högsta siffran någonsin i ACEEE:s lista. Nya Chevrolet Bolt hamnar först på sjätte plats.
Topplaceringarna i listan brukar oftast gå till mindre bilar så resultatet för Hyundai Ioniq Electric är riktigt bra. Längre ned på listan har Toyota tre modeller. Det är bara modellversionen med bäst resultat som tas med i listan. Det är till exempel därför som Hyundai Ioniq bara är med en gång.
För andra året i rad är det bara el- och hybridbilar som finns på topplistan, och en intressant detalj är att ”konventionella” hybridbilar utan möjlighet att ladda i uttag verkar hävda sig väl mot laddhybrider.
Tesla finns över huvud taget inte med på listan.
Längst ned på listan hittar vi stora och tunga bensinbilar i form av Mercedes-AMG G 65 och två Bentleymodeller. Faktum är att fem av tolv värsta bilarna har en stjärna i fronten.
Det finns några saker att tänka på med de här siffrorna:
• ACEEE tar inte hänsyn till utsläpp i verkligheten utan utgår från amerikanska EPA:s officiella siffror. När det gäller elbilarnas räckvidd brukar EPA-siffrorna ligga närmare verkligheten än de europeiska NEDC-siffrorna. Det hade varit bättre med verkliga utsläpp från körning men här får vi alltså hålla tillgodo med en körcykelsiffra som förhoppningsvis visar ”lika fel” för alla olika biltyper.
• Elektriciteten påverkar elbilarnas utsläpp i hög grad (på kort sikt för den enskilda bilen). Alla amerikanska stater har inte förnybar el vilket förmodligen hade inneburit bättre resultat för elbilarna och laddhybriderna.
• ACEEE uppskattar utsläppen från produktion av bilen samt produktion och distribution av bränslet med standardiserade data. Förutom koldioxid mäts bland annat partiklar och kväveoxid.
Här är de bästa bilarna…
Bilmodell | ”Green Score” |
---|---|
Hyundai Ioniq Electric | 64 |
BMW i3 (60Ah) | 64 |
Toyota Prius Eco | 62 |
Fiat 500e | 62 |
Nissan Leaf | 60 |
Chevrolet Bolt | 59 |
Kia Soul EV | 59 |
Toyota Prius Prime | 59 |
Toyota Prius C | 58 |
Ford Focus Electric | 58 |
Honda Accord Hybrid | 58 |
Kia Niro | 58 |
…och de allra värsta bilarna
Bilmodell | ”Green Score” |
---|---|
Mercedes-AMG G 65 | 21 |
Chevrolet G2500 Express | 21 |
Mercedes-AMG G 63 | 23 |
Bentley Mulsanne | 24 |
Mercedes G 550 | 25 |
Toyota Sequoia FFV | 26 |
Mercedes-AMG GLS 63 | 26 |
Bentley Continential GT/Flying Spur | 27 |
Ford Transit T150 Wagon | 27 |
Lexus LX 570 | 27 |
Mercedes-AMG GLE 63 | 27 |
Toyota Tundra FFV | 27 |