Jätteaffären är klar – men vad händer med elbilen?

Jätteaffären mellan Opel och Peugeot/Citroën är klar. General Motors väljer att sälja den europeiska verksamheten till franska PSA-gruppen för 21 miljarder kronor. Målet är att utmana...

Annons
Annons

Jätteaffären mellan Opel och Peugeot/Citroën är klar. General Motors väljer att sälja den europeiska verksamheten till franska PSA-gruppen för 21 miljarder kronor.

Målet är att utmana Volkswagen som just nu har 24 procent av den europeiska bilmarknaden – PSA och Opel får tillsammans 16 procent – och att spara kostnader eftersom nya modeller kan utvecklas för fler märken. Opel har inte varit lönsamt på 18 år.

GM gör just nu en jättesatsning på Chevrolet Bolt och Opel Ampera-e. Många är nyfikna på vad som händer med de nyutvecklade elbilarna nu när Opel säljs till Peugeot och Citroën. Det korta svaret är att lanseringsplanen verkar ligga kvar: Ampera-e ska lanseras i Norge innan sommaren och i Sverige först 2018.

Jätteaffären är klar – men vad händer med elbilen?
Opel Ampera-e har en officiell räckvidd på över 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Det borde innebära strax under 40 mil i verkliga förhållanden, som bäst. Instegspriset på den norska marknaden ligger på 299.000 norska kronor.

Det kommer dröja flera år innan de första nyutvecklade Opelmodellerna, som inte baseras på GM-teknik, dyker upp på marknaden.

Opel Ampera-e är till viss del utvecklad hos Opel i Rüsselsheim, men det är GM i USA som är huvudansvarig för elbilen och både Bolt och Ampera-e byggs i USA. Nu går General Motors med på att PSA får använda GM:s elbilspatent under en begränsad period – oklart hur länge, och till vilken kostnad. GM går med på att bygga Ampera-e för Opel och PSA under ett antal år, men PSA får inte sälja GM-utvecklade Opelbilar i vissa delar av världen.

När Opel och PSA inte längre får använda patenten, eller när det blir för dyrt, måste märkena stå på egna ben. Patenten ligger kvar hos General Motors och det ligger i GM:s intresse att skydda elbilspatenten. Det innebär att Opel och PSA måste utveckla egen elbilsteknik

På längre sikt skulle Opel kunna bli ett helt ”eldrivet” märke. Opelchefen Karl-Thomas Neumann har arbetat fram en strategi för att märket enbart skulle kunna ha elbilar i programmet till 2030.

Jätteaffären är klar – men vad händer med elbilen?
Citroën C-Zero har gammal teknik och

Peugeot och Citroën ligger knappast i framkant när det gäller elbilar. Syskonmodellerna Peugeot iOn och Citroën C-Zero är omkörda sedan länge. Men PSA-koncernen har planer på fyra nya elbilar som bygger på en ny plattform som heter e-CMP. Elbilarna har batterikapacitet på som mest 50 kWh och ska ha en räckvidd på 45 mil som längst, enligt NEDC-körcykeln.

Tidigare kom uppgifter om att första elbilen skulle dyka upp 2019, men enligt Automotive News kan lanseringen bli så sent som 2021. Förutom elbilarna kommer också flera nya laddhybrider.

Recharge har sökt svenska Opel för en kommentar.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen