Volkswagen stoppade Phaeton på grund av Tesla

Bilcheferna är inte alltid villiga att nämna konkurrerande märken, men Volkswagenchefen Herbert Diess gör ett ovanligt undantag i en intervju med Autocar när han erkänner att...

Annons
Annons

Bilcheferna är inte alltid villiga att nämna konkurrerande märken, men Volkswagenchefen Herbert Diess gör ett ovanligt undantag i en intervju med Autocar när han erkänner att Tesla Model S fick hela utvecklingsteamet bakom lyxbilen Phaeton att prioritera om.

Volkswagen utvecklar en ny generation av Phaeton som ska få eldrift. Förra modellen var tekniskt förfinad men lyckades aldrig utmana mer etablerade konkurrenter som Mercedes S-klass på allvar i försäljningsstatistiken, förmodligen på grund av det svagare varumärket.

Fabriken som Volkswagen Phaeton byggdes i ligger i Dresden och har nu anpassats för produktion av elbilar och till ett showroom för digitala tjänster. Den nya Phaetonmodellen kommer förmodligen lanseras 2020 men kanske inte som en lyxsedan – den kan eventuellt bli en eldriven suv. Det är inte ens säkert att den faktiskt ska heta Phaeton, men den ska fungera som Volkswagens ”toppmodell”.

Volkswagen ska enligt Herbert Diess ha kommit ganska långt i utvecklingen av nästa generation Phaeton när arbetet stoppades. Det ska ha varit Tesla Model S som fått Volkswagen att stanna upp och tänka om.

”Vi hade kommit ganska långt med nästa Phaeton men det stod klart att det inte var ett tillräckligt stort steg framåt. En modern, stor sedanbil måste vara konkurrenskraftig och ha en fördel jämfört med Tesla, som är måttstocken och på många marknader dominerar segmentet”, säger Herbert Diess till Autocar, och tillägger:

”Vi måste ta Tesla seriöst, och det är såklart det vi gör med vår elbilsstrategi.”


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen