”Vätgasar” för en kvarts miljard

Det är full fart på utvecklingen av bränslecellsbilar – tvärt emot vad man kan tro. Förra året registrerades bara 19 vätgasbilar i Sverige, jämfört med nästan...

Annons
Annons

Det är full fart på utvecklingen av bränslecellsbilar – tvärt emot vad man kan tro. Förra året registrerades bara 19 vätgasbilar i Sverige, jämfört med nästan 3.000 nya elbilar, men flera biltillverkare satsar miljardbelopp på att utveckla bränslecellstekniken.

Det stora problemet är som bekant att det finns få vätgasmackar. Här i Sverige har åtta nya vätgasmackar fått grönt ljus och flera bilföretag och oljebolag har gått ihop i ett nytt samarbete för att investera 95 miljarder kronor på att utveckla vätgastekniken och bygga ut infrastrukturen.

Nu ska också Storbritannien satsa på vätgas. Regeringen har skapat en ny fond på 250 miljoner kronor för att få fler britter att köra på vätgas. Pengarna ska främst gå till att bygga fler vätgasmackar. Mackägare, organisationer och företag kan söka bidrag från fonden.

Storbritannien måste precis som andra länder kapa utsläppen och förbättra luftkvaliteten. I flera engelska städer finns planer på att förbjuda vissa fordon för att luftkvaliteten ska bli bättre. Den har tidvis varit extremt dålig, framför allt i centrala London.

Det finns idag 14 vätgasmackar i England och bara två vätgasbilar att välja på, som båda är betydligt dyrare än de flesta elbilar: Toyota Mirai och Hyundai ix35 Fuel Cell.

”Vätgasbilar kan spela en viktig roll vid sidan om batterielbilar för att hjälpa oss sänka de skadliga utsläppen”, säger transportministern John Hayes, och tillägger att nästan alla nya bilar och transportbilar ska ha nollutsläpp 2040.

Annons
Annons
Rulla till toppen