Lockar bilister med rolig reklamfilm – driver med klichéerna

Biltillverkarna är duktiga på flashiga reklamfilmer med välanvända klyschor. ”Mobilitet” är ett av bilvärldens allra hetaste modeord just nu, liksom ”elektrifiering” och ”delningstjänst”. Nu vill...

Annons
Annons

Biltillverkarna är duktiga på flashiga reklamfilmer med välanvända klyschor. ”Mobilitet” är ett av bilvärldens allra hetaste modeord just nu, liksom ”elektrifiering” och ”delningstjänst”.

Nu vill en helt annan typ av företag haka på samma trend. Västtrafik har släppt en kul reklamfilm som ska få bilister att åka kollektivt.

I filmen får vi se flera av bilindustrins hetaste trender, men här appliceras de alltså på en linjebuss. Det är en sak att ställa om personbilar till eldrift, men faktum är ju att en elbil tar lika mycket plats som en dieselbil.

”Fler människor i egen bil – oavsett om bilen är självkörande eller ej – tillhör inte framtiden”

Västtrafik tar i ordentligt i pressmeddelandet: ”Bussen är framtiden. Inte bilen”, står det. Kampanjen går ut på att bilister kan testa kollektivtrafiken gratis i två veckor. Västtrafik hoppas att 25.000 bilister ska provåka och att 5.500 av dem sedan ”fastnar” för kollektivtrafiken.

”Vi välkomnar naturligtvis säkrare och mer miljövänliga bilar. Men fler människor i egen bil – oavsett om bilen är självkörande eller ej – tillhör inte framtiden. Att slippa köra själv i delade fordon, däremot, gör det definitivt. Något våra kunder gjort i över hundra år. Nu tar vi klivet in i framtiden med fokus på att utveckla nya smarta och hållbara sätt att resa som förenklar vardagen”, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Ett av företagen som försöker komma tillrätta med trängselproblemen i storstäderna är Uniti, som ska bygga en smidigare elbil i en svensk fabrik.

Annons
Annons
Rulla till toppen