Mercedes känner pressen: Snabbar på nya elbilsmålet

Mercedes känner pressen: Snabbar på nya elbilsmålet

Att lansera tio nya elbilar före 2025 verkar inte vara tillräckligt bra för Mercedesägaren Daimler. Det nya målet är att snabba på elbilsutvecklingen tre år – nu är det tio nya elbilar före 2022 som gäller, skriver Automotive News.

Att ställa om en stor industrikoncern från bensin- och dieseldrift till eldrift är inte gjort i en handvändning. Koncernens styrelseordförande, Manfred Bischoff, erkänner att det krävs "fundamentala förändringar" för att Daimler ska fortsätta vara konkurrenskraftigt. Han vill att koncernen nu ska "forma den djupgående omställningen av bilindustrin från frontlinjen".

Mercedes Generation EQ var först ut i märkets nya elbilssatsning. Den eldrivna suven är redan visad i konceptform och ska förmodligen börja säljas 2019. Då får den konkurrens av bland andra Audi E-tronTeslas kommande suv och flera andra modeller. Generation EQ är också startskottet för just modellnamnet EQ, där Mercedes ska samla elbilsmodellerna.

Att elbilsutvecklingen nu snabbas på innebär inte att förbränningsmotorerna försvinner, poängterar Mercedes. Under en övergångsperiod kommer både bensin och diesel fortsätta spela en viktig roll.

Hos konkurrenten Volkswagen satsas det till exempel stort på mildhybrider som ska sänka förbrukningen, och flera bilchefer verkar överraskade över hur snabbt omställningen från diesel går. En del städer är på väg att förbjuda dieselmotorer, det kommer nya rapporter om de skadliga dieselutsläppen med täta mellanrum och Volkswagenskandalen har gjort sitt till för att sänka dieselns varumärke.

På den tyska marknaden måste Daimlers modellprogram komma under 100 gram koldioxid per kilometer före 2021. Därför behövs elektrifiering, när fler bilköpare vill ha en suv med högre förbrukning än en lågbyggd bil. Förra året låg koncernens koldioxidsnitt på 123 gram.

Mercedes Generation EQ har ett batteri på "över 70 kWh" och ska fixa 50 mil på en laddning enligt NEDC-körcykeln. Priset ska hamna på samma nivå som för en välutrustad Mercedes GLC.

Daimlerchefen har ett ambitiöst mål: att bli världens största premiumbiltillverkare av elbilar senast 2025. "Nu trycker vi på knappen. Vi är redo för lanseringen av en elbilsoffensiv som täcker in alla bilklasser, från kompaktbilar till lyxbilar", sa Dieter Zetsche i samband med Generation EQ-premiären.

Mercedes EQ-modeller ska vara uppkopplade, självkörande, eldrivna och möjliga att dela mellan flera personer.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag köper hellre en elbil från Mercedes än Tesla.
Ja
143
60
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!