Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover

VW-koncernen fullständigt sprutar ur sig eldrivna suvar just nu. Bilsalongen i Shanghai har öppnat, och förutom Volkswagen ID Crozz och Skoda Vision E kan vi nu kolla...

Annons
Annons

VW-koncernen fullständigt sprutar ur sig eldrivna suvar just nu. Bilsalongen i Shanghai har öppnat, och förutom Volkswagen ID Crozz och Skoda Vision E kan vi nu kolla in Audi E-tron Sportback, som smygvisades tidigare.

Det här är en fyrhjulsdriven crossover med eldrift som blir något starkare än de nya elsuvarna från VW och Skoda – effekten hamnar på 435 hästkrafter. Räckvidden på eldrift blir 50 mil enligt den europeiska NEDC-körcykeln vilket kan översättas till ungefär 38 mil i verkligheten. Bilen har ett 95 kWh-batteri som kan laddas till 80 procent på en halvtimme, och det kan också laddas trådlöst med en effektivitet på 90 procent, enligt Audi.

Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover

Exteriören känns igen som en Audi men i fronten finns en uppdatering jämfört med dagens bilar: grillen är delvis igentäppt eftersom eldrivlinan har lite annorlunda kylningsbehov än en bil med förbränningsmotor. Stora hjul har varit designavdelningarnas älskling under de senaste åren och Audi tar det hela till en ny nivå med E-tron Sportback, som har 23-tumshjul (!).

Storleksmässigt hamnar Audi E-tron Sportback i ungefär samma klass som Audi A7 Sportback, men E-tron Sportback är mer högbyggd och ger mer suvkänsla. Fyra personer får plats.

Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover

Under skalet finns tre elmotorer – en framtill och två baktill – på totalt 435 hästkrafter och mer än 800 Nm i ”boostläge”. Det räcker för att 0–100 km/h ska gå på 4,5 sekunder.

Räckvidden kan förlängas på flera sätt: bilens höjd justeras i fyra nivåer beroende på hastighet tack vare luftfjädringen vilket sänker förbrukningen, och bilen kan själv avgöra när den ska återvinna energi eller gå in i ”seglingsläge” beroende på laddnivå. Då hämtar systemet också information om trafiken och vägen framför bilen från navigationssystemet.

Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover

Audi var tidigt ute med LED-strålkastare och OLED-teknik som anpassar ljuset efter mötande bilar. E-tron Sportback har lite nya lösningar för strålkastarna. Den har varselljus i form av smala ljusband och bilen kan göra animerade rörelser och signaturer med en kombination av LED-strålkastare och mikrospeglar. Ett exempel är bilens ”ljussignatur” när den låses upp och dörrarna öppnas.

”Nedanför varselljusen finns två stora ljusfält som består av ca 250 LED-ljus vardera. Det ger en mängd möjligheter att skapa kommunikativa signaler när bilen är i rörelse”, skriver Audi i pressmaterialet.

Bilen har också laserprojektorer som är integrerade under LED-strålkastarfältet, med en upplösning på mer än 1,3 miljoner pixlar vardera. Det fungerar som strålkastare och helljus och bilen kan blända av mot mötande trafik på ett smartare sätt.

Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover

Först ut bland Audis nya elbilar blir suven E-tron, som ska lanseras 2018 och som också får en officiell räckviddssiffra på 50 mil. Året efter ska E-tron Sportback sättas i produktion. Många biltillverkare har eldrivna suvar på gång – inte minst Tesla med Model Y och Jaguar med I-Pace.

Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover
Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover
Här är Audi E-tron Sportback – en eldriven coupécrossover
Annons
Annons
Rulla till toppen