Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år

2027 är bilarna som kör Formel 1 helt eldrivna. Det tror i alla fall Renault, som visar upp en riktigt imponerande konceptstudie som blickar in...

Annons
Annons

2027 är bilarna som kör Formel 1 helt eldrivna. Det tror i alla fall Renault, som visar upp en riktigt imponerande konceptstudie som blickar in i framtiden.

Renault R.S. 2027 är en racebil som väger 600 kilo, har 1.000 kW (1.360 hästkrafter), fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning. Bilen är inte helt eldriven utan har en liten förbränningsmotor, men den bilen får ordentlig skjuts av det starka hybridsystemet som är betydligt mer kraftfullt än i dagens bilar. Och bilen kan köras helt på eldrift i depån.

Renaults fokus på el- och hybridteknik är något som säkert kan reta upp en del entusiaster men det är å andra sidan ingen kontroversiell satsning med tanke på Renaults satsning på eldrivna personbilar. Om vi får tro Renault kommer F1-bilarna alltså hämta en hel del inspiration från de helt eldrivna Formel E-bilarna.

En av de mer karaktäristiska designdetaljerna är LED-lamporna i fronten som skapar en egen ljussignatur.

Renault vill inte bara ändra bilarna utan också hur tävlingarna läggs upp. Renault vill ha ett långt race på 25 mil och en kort, separat ”finalsprint”.

Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Renault: Så kommer F1-bilarna se ut om tio år
Annons
Annons
Rulla till toppen