Uppdatering 4 september: Vi har lagt till flera nya modeller i listan: Porsche Taycan, Mini Cooper och Mercedes EQC, och justerat priset för en del modeller.
Räckvidd är en sak – men om bilen kostar en miljon är det kanske inte så konstigt om den kommer 50 mil på en laddning. Desto svårare är det att hitta en elbil med rimlig prislapp som ändå har lång räckvidd.
Den här listan visar vad du kan välja på!
Vi har hämtat siffror för både räckvidd och pris hos biltillverkarna själva. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor och vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser. Vi har inte tagit med Renault Zoe med leasade batterier i jämförelsen, enbart Zoe med köpta batterier.
Volkswagen ligger bra till
När vi först publicerade den här listan var Renault Zoe i topp med både lång räckvidd och lågt pris. Sedan blev den omkörd av de nya elbilarna från Hyundai och Kia, som fortfarande ligger kvar i toppen med en bra kombination av räckvidd och pris.
Volkswagen ID 3 hamnar på femte plats om priset hamnar på 350.000 kronor före elbilspremien, som Volkswagen lovat, och räckvidden på 33 mil.
Nästan lika bra blir resultatet för koncernsyskonet Kia e-Niro. Tesla Model 3 hamnar först en bit ned, och då är det inte den billigaste versionen som är bäst utan Long Range-modellen med fyrhjulsdrift.
Lågt pris ger inte alltid mest för pengarna
Det är lätt att bara stirra sig blind på inköpspriset. Då är förstås instegsversionen av Nissan Leaf billigare än den nya E+-varianten med längre räckvidd. Men du får faktiskt betydligt fler kilometer för pengarna i Leaf E+. Detsamma gäller för Hyundai Kona.
Porsche Taycan i botten
Högt pris och kort räckvidd är ingen bra kombination i den här listan och därför hamnar nya Porsche Taycan sist. Den är mer än 2,5 gånger dyrare per räckviddskilometer än konkurrenten Tesla Model S Performance.
Honda e har precis fått sin svenska prislapp på 370.200 kronor. Det är extremt högt i förhållande till räckvidden (20 mil) så det vill till att du gillar designen. Volkswagen ID 3 lyckas betydligt bättre.
Tänk på att alla räckviddssiffror är optimistiska
I den här jämförelsen har vi använt oss av den officiella räckviddssiffran i WLTP-körcykeln. Den är inte lika ”snäll” som den gamla NEDC-körcykeln. Men WLTP visar heller inte hela sanningen. Räckvidden i en elbil påverkas av en mängd faktorer. Läs gärna vår räckviddsguide här och missa heller inte vår kompletta lista över alla våra räckviddstester.
Räckvidd är inte allt!
Många kopplar direkt ihop elbilar med räckviddsångest. Det är oftast helt onödigt. En elbil klarar nästan alla transportbehov hos en majoritet av bilägarna, det visar inte minst den här studien som kommer fram till att nio av tio bilägare skulle kunna byta till en elbil redan idag. Stirra dig därför inte helt blind på räckviddssiffran!
Peka och klicka i diagrammet för att visa mer information! Färgerna visar bilmärket.
Läser du i mobilen? Öppna i nytt fönster
*) Modeller med stjärna har inte någon officiell WLTP-räckviddssiffra och vi har räknat ut eller hämtat en WLTP-omräkningssiffra med hjälp av en genomsnittlig förändringsfaktor mellan NEDC och WLTP. Siffrorna för Teslas modeller är beräknade utifrån WLTP-körcykeln men inte testade ännu.
Notera att skalan för räckvidd inte börjar på noll. Priserna anges före elbilsbonus på 60.000 kronor. Vi tar inte hänsyn till eventuella kampanjpriser.
Hela tabellen: Vad kostar räckvidden?
Läser du i mobilen? Du kan svepa åt sidan i tabellen för att se alla siffror.
Bilmodell | Pris (kr) | Räckvidd WLTP (km) |
Pris per km |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 409.900 | 449 | 913 |
Kia e-Soul | 437.900 | 452 | 969 |
Kia e-Niro | 444.900 | 455 | 978 |
Renault Zoe R90 | 332.990 | 317 | 1.050 |
Volkswagen e-Up | 273.600 | 260 | 1.052 |
Opel Corsa-e | 349.900 | 330 | 1.060 |
Volkswagen ID 3 | 350.000 | 330 | 1.060 |
Renault Zoe R110 | 351.990 | 311 | 1.132 |
Tesla Model Y Long Range | 643.080 | 540 | 1.191 |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 669.080 | 560 | 1.195 |
Nissan Leaf E+ | 461.500 | 385 | 1.199 |
Peugeot e-208* | 419.900 | 340 | 1.235 |
Hyundai Kona Electric (39 kWh) | 359.900 | 289 | 1.245 |
Tesla Model 3 Performance | 699.900 | 530 | 1.321 |
Mini Cooper SE | 359.900 | 270 | 1.333 |
BMW i3 | 419.000 | 310 | 1.352 |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 688.180 | 505 | 1.363 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 559.080 | 409 | 1.367 |
Nissan Leaf | 397.000 | 270 | 1.470 |
BMW i3s | 439.000 | 285 | 1.540 |
Tesla Model S Long Range | 946.080 | 610 | 1.551 |
Tesla Model Y Performance | 778.180 | 480 | 1.621 |
Volkswagen e-Golf | 387.900 | 233 | 1.665 |
Mercedes EQC | 798.900 | 470 | 1.700 |
Mazda MX-30 | 349.900 | 200 | 1.750 |
Hyundai Ioniq Electric | 374.900 | 204 | 1.838 |
Honda e | 370.200 | 200 | 1.851 |
Jaguar I-Pace | 879.900 | 470 | 1.872 |
Tesla Model S Performance | 1.118.080 | 590 | 1.895 |
Tesla Model X Long Range | 1.039.080 | 505 | 2.058 |
Audi e-tron Sportback 55 Quattro | 919.400 | 446 | 2.061 |
Audi e-tron 55 Quattro | 897.400 | 411 | 2.183 |
Audi e-tron Sportback 50 Quattro | 827.000 | 347 | 2.383 |
Tesla Model X Performance | 1.205.080 | 485 | 2.485 |
Audi e-tron 50 Quattro | 799.000 | 300 | 2.663 |
Porsche Taycan Turbo | 1.700.000 | 450 | 3.778 |
Porsche Taycan Turbo S | 2.080.000 | 410 | 5.073 |
*) Peugeot e-208 har ett ordinarie pris på 419.900 kronor, men ett kampanjpris på 359.900 kronor vid lanseringen. Eftersom vi inte tillåter tillfälliga lanseringspriser i tabellen utan enbart ordinarie pris hamnar e-208 här. Annars hade den hamnat uppe vid Opel Corsa-e.