Nu är satsningarna igång – flera nya batterifabriker byggs i Europa

Det kanske inte verkar så just nu, men de flesta stora biltillverkare har investerat enorma belopp i elbilar och utvecklar just nu många intressanta modeller....

Annons
Annons

Det kanske inte verkar så just nu, men de flesta stora biltillverkare har investerat enorma belopp i elbilar och utvecklar just nu många intressanta modeller. När de ska lanseras återstår att se, men en sak är säker: de kommer behöva batterier.

Därför är det inte så konstigt att det snart kommer dyka upp flera nya batterifabriker i Europa. Tesla har redan avslöjat att Gigafactory i Nevada ska få ett europeiskt syskon och svenska Northvolt är i slutfasen med att bestämma sig för var en ny jättefabrik för batterier ska hamna.

Målet med att bygga en helt egen batterifabrik är att pressa ned kostnaderna och att biltillverkaren inte ska behöva förlita sig på en extern underleverantör. Dessutom försöker biltillverkarna få kontroll på hela kedjan från råvara till färdigt batteri.

Men alla är inte övertygade. Chefen för Renault/Nissan, som var mycket tidigt ute med elbilarna Zoe och Leaf, väljer att inte bygga någon egen batterifabrik. Renault/Nissan ska koncentrera sig på att bygga bilar och underleverantörerna är betydligt bättre på batterikemi och cellproduktion, enligt Carlos Ghosn.

Det hindrar inte de stora biltillverkarna från att ha stora planer på egna batterifabriker. Totalt sett kommer den globala kapaciteten för batteriproduktion mer än fördubblas till 2021, enligt Bloomberg. Europa har idag en mycket liten marknadsandel när det gäller batteriproduktion, men den kommer öka med de nya fabrikerna som är på gång.

Nu är satsningarna igång – flera nya batterifabriker byggs i Europa
Nu är satsningarna igång – flera nya batterifabriker byggs i Europa
Mercedes koncernchef Dieter Zetsche (till vänster) var en av cheferna som visade Tysklands förbundskansler Angela Merkel den nya batterisatsningen under måndagen.

Daimler (Tyskland)

Mercedes har flera elbilsmodeller på gång och den första i den så kallade EQ-familjen har redan visats upp i konceptform i form av Mercedes Generation EQ. Det blir en elsuv med lång räckvidd och en prislapp som inte ska ligga så mycket högre än för dagens suv-modell GLC.

Mercedesägaren Daimler står också bakom ett nytt nätverk av snabbladdare i Europa.

Daimler ska bygga en jättefabrik för litiumjonbatterier både för elbilar och hembatterier – en investering på 500 miljoner euro. Under måndagen presenterades jättesatsningen på en presskonferens med Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Fabriken hamnar i Kamenz, söder om Berlin.

”Batterifabriken är en viktig komponent i vår elbilsoffensiv”, sa Daimlers koncernchef Dieter Zetsche.

Produktionsstart i den nya fabriken blir i mitten av nästa år.

TerraE (Tyskland)

Ännu ett företag planerar en stor batterifabrik i Tyskland och det är TerraE. Fabriken ska ha full kapacitet 2028 och ska då producera 34 GWh årligen. TerraE har bas i Frankfurt men var i Tyskland fabriken ska hamna är inte officiellt. Ett av företagen som står bakom fabriken är BMW Holding GmbH.

Nu är satsningarna igång – flera nya batterifabriker byggs i Europa

Northvolt (Sverige eller Finland)

En svensk tidigare chef på Tesla, Peter Carlsson, har mycket ambitiösa planer på en stor batterifabrik i Sverige eller Finland. Exakt var fabriken hamnar är inte officiellt än – det ska presenteras under sommaren. Det här är en jätteinvestering på 40 miljarder kronor som kommer innebära tusentals nya jobb.

Läs mer om Northvolt

LG Chem (Polen)

LG Chem, som levererar batterier till flera biltillverkare, planerar en stor batterifabrik i Wrocław i Polen. Det här är ett viktigt steg för att LG Chem ska kunna ta sig in på den europeiska marknaden. LG Chem har idag fabriker i Sydkorea, USA och Kina. Produktionen kommer igång andra halvåret 2017.

”Vi kommer förvandla Polens batterifabrik till ett Mecka för batteriproduktion för elbilar”, säger UB Lee på LG Chem.

Nu är satsningarna igång – flera nya batterifabriker byggs i Europa

Samsung SDI (Ungern)

Även Samsung SDI planerar en europeisk batterifabrik. Den hamnar i Ungern och ska köras igång under andra halvåret 2018. Den årliga batteriproduktionen ska räcka för 50.000 elbilar. Även om fabriken inte får lika hög kapacitet som andra fabriker är den en tydlig signal om hur hårt koreanska batterileverantörer satsar för att locka europeiska kunder.

Volkswagen (oklart)

Det kommer krävas enormt mycket batterikapacitet för att Volkswagens satsning på framtidens elbilar ska kunna gå i lås. Volkswagen planerar att bli störst på ”folkliga” elbilar med rimlig prislapp i den så kallade ID-familjen. Första modellen börjar säljas 2020.

Volkswagen har tidigare haft planer på en europeisk batterifabrik, men nu kommer istället uppgifter om att Volkswagenkoncernen för samtal med andra batteritillverkare om ett samarbete. VW planerar också en prototypanläggning i Tyskland för att utveckla egen expertis.

Nu är satsningarna igång – flera nya batterifabriker byggs i Europa

Tesla (oklart)

Vid sidan om den nyöppnade jättefabriken i Nevada har Tesla ambitiösa planer för fler batterifabriker. Tesla ska presentera var Europafabriken ska hamna senare i år. Flera länder har gjort olika insatser för att försöka locka Tesla, men än så länge är platsen alltså inte officiell.

Svenska elbilstillverkaren Nevs har försökt locka Teslas batterifabrik till Trollhättan.

Annons
Annons
Rulla till toppen