Transportjätten ska kapa utsläppen med smart teknik

Transportfirman DHL var tydliga med att det var eldrift som gällde när de gamla skåpbilarna från Volkswagen skulle bytas ut. Tyvärr kunde inte Volkswagen, eller någon...

Annons
Annons

Transportfirman DHL var tydliga med att det var eldrift som gällde när de gamla skåpbilarna från Volkswagen skulle bytas ut. Tyvärr kunde inte Volkswagen, eller någon annan, leverera vad DHL ville ha och resultatet blev en egenutvecklad, eldriven transportbil som gjorde Volkswagenchefen ”mycket upprörd”.

Konkurrenten UPS har en liknande plan. Den här typen av företagsjättar spelar en viktig roll för att sänka utsläppen i transportsektorn. Men UPS verkar inte riktigt kunna bestämma sig för om det är bränsleceller eller batteridrift som gäller, så den nya lastbilen är en blandning av båda teknikerna.

UPS ska testa en mellanstor, eldriven skåpbil i Kalifornien med ett batteripaket på 45 kWh. När batteriet tar slut finns en räckviddsförlängare i form av en bränslecell på 32 kW. Bränslecellen ska inte driva hjulen utan ladda upp batteriet.

Räckvidden ska vara omkring 20 mil och största skillnaden mot dagens fossillastbilar är förstås att den nya modellen inte ger några lokala utsläpp och ger en tystare stadsmiljö.

Bränslecellsbilar är eldrivna, precis som batterielbilar, men de brukar vanligtvis inte ha ett batteri av den här storleken. Nackdelen med bränslecellsbilar är att det finns alldeles för få tankstationer men i Kalifornien är infrastrukturen ganska väl utbyggd.

Transportjätten ska kapa utsläppen med smart teknik
Transportjätten ska kapa utsläppen med smart teknik
Transportjätten ska kapa utsläppen med smart teknik
Annons
Annons
Rulla till toppen