Milstolpe nådd: Två miljoner laddbara bilar på vägarna

I slutet av förra året nåddes en viktig milstolpe: då rullade två miljoner elbilar och laddhybrider på vägarna i världen, efter en ordentlig ökning de senaste...

Annons
Annons

I slutet av förra året nåddes en viktig milstolpe: då rullade två miljoner elbilar och laddhybrider på vägarna i världen, efter en ordentlig ökning de senaste fem åren. Jämfört med året innan var ökningen hela 60 procent, enligt en rapport från IEA.

Än så länge representerar dock de laddbara bilarna bara 0,2 procent av antalet personbilar i världen. Kina var helt klart den största marknaden för elbilar och laddhybrider och stod för mer än 40 procent av de sålda elektrifierade bilarna i världen. Det såldes dubbelt så många laddbilar i Kina som i USA.

Att försäljningen av elektrifierade bilar ökar beror på att bilpriserna sjunker och att tillverkarna lanserar nya modeller med längre räckvidd som köparna har lättare att acceptera.

Milstolpe nådd: Två miljoner laddbara bilar på vägarna
Milstolpe nådd: Två miljoner laddbara bilar på vägarna
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE ökar mest bland elbilarna och laddhybriderna i Sverige, enligt Power Circle.

I Sverige finns det nu 33.720 laddbara bilar i trafik i Sverige, enligt siffror från Power Circle. En av fyra bilar var helt eldrivna och tre fjärdedelar var laddhybrider.

”Även om maj var bästa månaden hittills i år är jag inte riktigt nöjd med marknadsutvecklingen. Om några dagar klubbas klimatlagen i riksdagen, vilket är positivt. Men för att höja tempot krävs en bred palett av insatser”, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Han vill se fler informationsinsatser, fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur och att biltillverkarna kommer till rätta med leveranstiden på nya bilar. Det har till exempel drabbat svenska Hyundai Ioniq-köpare.

”Just nu verkar efterfrågan vara större än utbudet på vissa modeller, vilket leder till långa väntetider”, säger han.

Annons
Annons
Rulla till toppen