DHL ska bygga en större eldriven transportbil – men inte med Volkswagen

Det var ett hårt slag mot Volkswagen som Deutsche Post och DHL delade ut när fraktjättens transportbilar skulle bytas ut. Företaget ville ersätta sina Volkswagen...

Annons
Annons

Det var ett hårt slag mot Volkswagen som Deutsche Post och DHL delade ut när fraktjättens transportbilar skulle bytas ut. Företaget ville ersätta sina Volkswagen Caddy med en elbil, men det fanns inte – så DHL utvecklade en egen elbil. Något som gjorde Volkswagenchefen ”otroligt upprörd”.

Tidigare i år stod det också klart att DHL ska börja sälja elbilen till andra företag.

När DHL nu behöver utveckla en större transportbil med eldrift väljer företaget att göra det tillsammans med Ford – inte med Volkswagen.

Ford ska bidra med komponenter och teknologi till en helt ny modellinje med större eltranportbilar. Den tekniska grunden hämtas från Ford Transit, men Deutsche Post ska sköta tillverkning, distribution och försäljning av den nyutvecklade elbilen.

Och det går undan: produktionen ska köras igång redan i juli och innan det står 2018 i kalendern ska åtminstone 2.500 bilar rulla på vägarna. DHL ska dessutom bygga ett rikstäckande nätverk av service- och reparationsverkstäder i Tyskland.

”Jag ser det här partnerskapet som ytterligare en viktig boost för elektromobilitet i Tyskland. Det här steget förtydligar att Deutsche Post är en innovationsledare. Det lättar upp stadskärnorna och förbättrar livskvaliteten. Vi kommer fortsätta jobba på helt koldioxidneutral logistik”, säger Jürgen Gerdes på Deutsche Post.

Annons
Annons
Rulla till toppen