Ny teknik öppnar för manuell låda i elbilar och hybrider

I korthet • Nu blir det lättare att utveckla elbilar och hybrider med manuell växellåda. Det skulle kunna kapa förbrukningen, tror företaget bakom modulen. •...

Annons
Annons
I korthet

• Nu blir det lättare att utveckla elbilar och hybrider med manuell växellåda. Det skulle kunna kapa förbrukningen, tror företaget bakom modulen.

• Men efterfrågan på manuella växellådor har minskat ordentligt de senaste åren.

Ny teknik öppnar för manuell låda i elbilar och hybrider
Den så kallade P2-modulen gör det lättare att förse elbilar och hybrider med manuell låda.

En elbil eller hybrid brukar alltid ha automatlåda. Det finns några undantag, som Honda CR-Z, men annars brukar ”elektrifierade” bilar alltså inte komma med någon kopplingspedal.

Underleverantören Schaeffler visar nu upp ett nytt kopplingssystem som skulle kunna innebära att hybridbilar lättare kan förses med manuell låda. Det skulle kunna sänka förbrukningen med 20 procent.

Ny teknik öppnar för manuell låda i elbilar och hybrider
Modulen består av två kopplingar och en elmotor på 12 kW.

Produktionen av den så kallade P2-modulen ska sättas igång senare under året och den passar in mellan motorn och transmissionen. Modulen är en kombination av en elmotor på 12 kW och två kopplingar: en som ser till att motorn kan kopplas bort från transmissionen och en som minskar vibrationerna när motorn startas.

Det finns också möjlighet att ”segla” i hastigheter upp till 50 km/h. Då kan bilen ta tillvara rörelseenergin och utnyttja den effektivare. Motorn kopplas då bort från transmissionen för att spara bränsle.

Den nya tekniken är utvecklad för att passa in på biltillverkarnas befintliga plattformar, även om de inte haft stöd för den här tekniken tidigare. P2-modulen ska också fungera med 48-voltssystem som kommer bli mycket vanligare bland nya bilar framöver.

Ny teknik öppnar för manuell låda i elbilar och hybrider
Automatlåda är det överlägset vanligaste i elbilar och hybrider. Här i form av knappautomat hos Hyundai Ioniq.

Rent tekniskt ska alltså den här lösningen göra det enklare och billigare för biltillverkarna att montera en manuell växellåda i hybridbilar. Men är det verkligen vad bilköparna vill ha?

Drygt hälften av alla bilar som säljs globalt har fortfarande manuell växellåda och automatlåda ses ibland som ett dyrt tillval. Men tekniken har gått fort framåt de senaste åren. Moderna automatlådor har fler steg än tidigare och avancerad teknik för att sänka förbrukningen, och med en automatlåda kan biltillverkaren själv optimera växlingspunkter efter en mängd olika faktorer för att spara på dropparna.

Andelen bilar som säljs med automatlåda i Sverige har ökat enormt de senaste åren. Bland moderna prestandabilar är det ytterst få som erbjuds med manuell låda – varken Ferrari eller Lamborghini har till exempel kvar de manuella lådorna.

Även elbilar och hybrider är alltså intensivt förknippade med automatlådor och frågan är om det finns någon efterfrågan på en ”elektrifierad” bil med manuell låda. Om priset är lägre och förbrukningen faktiskt sjunker kanske det finns ett intresse?

Ny teknik öppnar för manuell låda i elbilar och hybrider
Ny teknik öppnar för manuell låda i elbilar och hybrider
Honda CR-Z är en av mycket få hybridbilar där föraren får spaka manuellt.
Annons
Annons
Rulla till toppen