Ny elväg testkörs i Sverige – skenor i marken kan ge "obegränsad" räckvidd

Ny elväg testkörs i Sverige – skenor i marken kan ge "obegränsad" räckvidd
Skenor i marken kan användas för att ladda både lastbilar, bussar och personbilar. Tidigare elvägar med skenor i luften kan bara användas för större fordon.

En ny elväg ska invigas i Sverige – och den här gången handlar det om skenor i vägen, inte med en eltråd i luften. Det skriver Sveriges Radio.

Testvägen går mellan postterminalen i Rosersberg och Arlanda och med hjälp av den ska utsläppen från lastbilar på sträckan minskas ordentligt. Tekniken skulle också kunna innebära "obegränsad" räckvidd i teorin längs vägarna som förses med elskenor.

Sverige har testkört elvägar på flera platser, men tekniken med strömskenor i luften är inte vacker och den fungerar dessutom dåligt för personbilar. Strömskenor i marken är mycket mer diskret men bilarna måste samtidigt anpassas för att klara tekniken – vilket blir ett jätteprojekt.

"Jag tror att det här kommer att användas på landsvägar och Europavägar i framtiden", säger uppfinnaren och forskningsledaren Gunnar Asplund till Sveriges Radio.

Det räcker med att bygga om de större vägarna till elvägar, tror han. Det skulle kosta ungefär 100 miljarder kronor, men samtidigt kommer Sverige inte behöva importera lika mycket bränsle om fler "kör på elskena".

Gunnar Asplund har jobbat på ABB och uppfann en teknik som företaget kallade HVDC Light och som kan överföra högspänd likström på ett effektivare sätt.

Lastbilar ska trafikera den nya teststräckan, men tekniken kan användas även för personbilar.

Testvägen mellan Arlanda och Rosersberg ska i första skedet testköras med en lastbil på 18 ton med hjulmotorer och strömavtagare. Tekniken har hittills testats på en sluten bana, men nu ska den alltså monteras på allmän väg.

Sofia Lundberg är projektledare för eRoadArlanda.

Den största fördelen med att använda skenor i vägen istället för i luften är att alla typer av fordon kan laddas – både lastbilar och personbilar. Och eftersom en mycket stor del av utsläppen kommer från personbilar finns det enormt stor potential att att sänka utsläppen, tror Sofia Lundberg, projektledare för eRoadArlanda och biträdande forskningsdirektör på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

• Men är det verkligen rimligt att tro att det här kan bli verklighet även för personbilar? Då måste ju till exempel biltillverkarna enas om en laddstandard.

"Ja, det tror jag. Alla behöver faktiskt inte enas. Tittar man på en laddbar bil är det förstås lämpligt om alla enas om en standard. Men får man inte till det kan man ändå lyfta upp elen från marken. En elbil kan ju laddas med olika kontakter. Det är inte optimalt, men man kan ha olika strömmottagare. Det går att byta som en vanlig elsladd. Men en standard är förstås det bästa", säger hon till Recharge.

• Om allt går enligt plan, när kan elvägen bli verklighet?

"Tekniskt om fem år. Då kan vi ha tekniken på plats i större skala. Men sedan ska det till ett politiskt beslut. Vem ska drifta underhållet, hur skulle affärsmodellen se ut... Det är kvar att lösa."

Elvägen ska leverera tillräckligt med ström för att både driva och ladda elbilen.

Tidigare elvägar som testats i Sverige har haft en skena i luften.

Teknikjätten Qualcomm har visat upp tekniken Halo där personbilar kan laddas trådlöst med 20 kW i upp till 100 km/h.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här är en bra idé!
Ja
14
19
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!