Nya Nissan Leaf ökar räckvidden till 378 km och blir delvis självkörande

Nya Nissan Leaf ökar räckvidden till 378 km och blir delvis självkörande

Med mer än 283.000 sålda Leaf har Nissan levererat fler elbilar än Tesla, sedan starten 2010. Och nu är det dags för andra generationen Nissan Leaf där vi hittar fler autonoma funktioner och en förbättrad räckvidd till 378 kilometer (NEDC).

Förbättringarna behövs för när Leaf tog ett rejält grepp om elbilsmarknaden var konkurrensen inte så stor – men idag har nästan alla stora tillverkare minst en elbil att erbjuda. Och inom två år kommer den riktiga flodvågen av elbilar.

Försäljningen av andra generationen Nissan Leaf inleds under början av nästa år. NEDC-räckvidden anges officiellt till 378 kilometer och Nissan lovar att det här är en elbil som kan köra 30 mil i verkligheten (utom vintertid, gissar vi). För de som behöver längre, daglig räckvidd planerar Nissan att också erbjuda en "E-Plus" modell under 2019 med 500 kilometers räckvidd (NEDC).

Batteripaketet i nya Nissan Leaf har vuxit från 24/30 kWh till 40 kWh, tack vare en högre energidensitet i cellerna. De fysiska måtten på batteripaketet är ungefär detsamma som hos föregångaren och det ligger som brukligt placerat nere i golvet. Hur E-Plus versionen ser ut har vi inga uppgifter om, men där måste Nissan sannolikt tillföra fler battericeller för att komma upp i 500 kilometers räckvidd.

Toppeffekten i elmotorn har ökat till 150 hk (110 kW) och 320 Nm, vilket är en rejäl förbättring jämfört med föregångarens 109 hk (80 kW). Accelerationen 0–100 km/h putsas med flera sekunder, från tidigare 11,5 sekunder till cirka 8 sekunder. Maxhastigheten är 144 km/h. Snabbladdning från 0–80 procent sker på 40 minuter.

Med andra generationen Nissan Leaf införs flera nya funktioner. Bland annat "e-Pedal" vilket är en kombinerad gaspedal och bromspedal med sömlös övergång mellan gas och broms. När man inte rör gaspedalen hålls bilen still, automatiskt, till exempel i en lutning.

Som vi vet finns det ju andra elbilsmodeller med liknande funktion på gaspedalen. Men det Nissan gjort är att fördubbla kapaciteten i bromskraftsåtervinningen, som nu kan bromsa bilen i 0,2 g. Det innebär, enligt Nissan, att de fysiska bromsarna i hjulen bara behöver användas under tio procent av bromsandet.

"ProPilot" är det samlande namnet för de autonoma funktionerna och de är inte så många, ännu så länge. Nya Nissan Leaf ska i alla fall kunna hålla sig i fil på landsväg, utan assistans av föraren. Autobroms ingår också, liksom aktiv farthållare. ProPilot Park är den andra funktionen som ska göra att Nissan Leaf kan parkera helt själv. Fler autonoma funktioner utvecklas och ska lanseras under 2020.

Nya Nissan Leaf växer något jämfört med föregångaren och ökar 20 millimeter i bredd (1.790 mm) och är 35 millimeter längre (4.480 mm). Bilen är sänkt 10 millimeter (1.535 mm) och luftmotståndet är detsamma som hos föregångaren, 0,28. Axelavståndet är 2.700 millimeter.

Interiören på nya Nissan Leaf har lånat design och delar från senaste Micra, vilket inte är dåligt på något sätt. Pekskärmen mäter sju tum och inredningens "elektriska känsla" är markerad med blå kontrastsöm i bland annat stolar och ratt.

Redan i höst, på Tokyo motor show, ska Nissan presentera en suvmodell med liknande teknik som i nya Leaf. Den kommande suvmodellen ska bli lite större än Nissan Qashqai och lanseras under 2019.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Nu blev jag helt plötsligt intresserad av en Nissan Leaf!
Ja
219
63
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!