Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?

Det kryllar av elbilsnyheter på bilsalongen i Frankfurt som nyss öppnat. Biltillverkarna slår knut på sig själva för att visa upp futuristiska konceptbilar med eldrift....

Annons
Annons

Det kryllar av elbilsnyheter på bilsalongen i Frankfurt som nyss öppnat. Biltillverkarna slår knut på sig själva för att visa upp futuristiska konceptbilar med eldrift. De flesta ser ut så här, eller så här.

Men salongens överraskning kommer faktiskt från Honda och den ser snarare ut som första generationen Volkswagen Golf från 1974.

Du som hänger med i bilvärlden vet att Honda knappast har förvaltat sin position som föregångare inom elbilar och hybrider. Redan på 1990-talet presenterade Honda flera elektrifierade modeller, bland andra elbilsföregångaren EV Plus och hybridbilen Insight. Men Toyota tog hybridledningen medan Nissan tog stafettpinnen när det gäller eldrift. Honda satsade istället på bränslecellsbilar. Nu kommer dock nya tongångar från huvudkontoret.

Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Första generationen Volkswagen Golf från 1974. Förlåt, nya Honda Urban EV från 2017.

Hondas nyhet på Frankfurtsalongen är en boxigt designad och riktigt fräck elbil som ska sättas i produktion 2019. Modellen byggs på en helt nyutvecklad elbilsplattform som alltså inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor. På så sätt kan bilen paketeras effektivare med bättre utrymmen trots kompakta yttermått.

”Det här är inte någon vision om en avlägsen framtid. En produktionsversion av den här bilen kommer hit till Europa 2019”, säger Hondachefen Takahiro Hachigo.

Honda Urban EV ska ge ett lågt och brett intryck. Det som sticker ut direkt är fälgarna, som förmodligen inte följer med till produktionsversionen. Om den lilla skärmen i fronten, som kan visa meddelanden med till exempel hälsningar eller ladduppdateringar, gör det återstår också att se.

Den öppnar för övrigt upp för en del kluriga idéer om det skulle gå att skriva egna meddelanden:

Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?

Dörrarna är bakhängda och öppnar upp till en interiör som är betydligt mer futuristisk än utsidan. Riktigt så här lär inte produktionsbilen se ut. En kul detalj är att A-stolparna är supersmala och föraren får därför väldigt bra överblick i trafiken. Exakt hur Honda lyckats med det utan att kompromissa med krocksäkerheten är oklart.

Den senaste helt eldrivna bilen som Honda visade upp var Clarity med en räckvidd på – inte särskilt imponerande – 13 mil. Honda vill än så länge inte avslöja några tekniska detaljer om motor eller räckvidd i Urban EV, utan hävdar bara att bilen får ett lätt batteripaket med hög energitäthet.

Honda är en av biltillverkarna som satt en deadline för när nya modeller ska vara elektrifierade. Det gjordes samtidigt som beskedet kom att suven CR-V inte får någon dieselmotor – istället är det hybridteknik som gäller.

”Här i Europa ser vi att förflyttningen mot elektrifiering går ännu snabbare än på andra ställen”, säger Takahiro Hachigo.

Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Tuffaste nyheten i Frankfurt – en retro-Golf?
Annons
Annons
Rulla till toppen