Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig

Egentligen är det ganska onödigt att pendla med en stor och rymlig familjebil när föraren ändå sitter ensam. Ett företag som försöker ändra på det...

Annons
Annons

Egentligen är det ganska onödigt att pendla med en stor och rymlig familjebil när föraren ändå sitter ensam. Ett företag som försöker ändra på det är svenska Uniti, som ska lansera en liten elbil för stadstrafik.

Problemet är att den blir dyr: priset förväntas hamna på omkring 200.000 kronor.

I Kina är läget annorlunda. Där finns redan idag en mängd små och eldrivna pendlingsbilar och nu lanserar General Motors en ny utmanare i form av Baojun E100.

Om du tycker den ser billig och plastig ut har du rätt, men det återspeglas också i prislappen. Baojun E100 kostar bara 44.000 kronor efter subventioner.

Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig

Räckvidden ligger på 15 mil vilket borde räcka för de flesta stadspendlare. Mer än 5.000 personer har redan anmält intresse för bilen.

Baojun E100 är verkligen minimal: axelavståndet är 30 centimeter mindre än i Smart Fortwo och bilen kan skryta med en vändcirkel på 3,7 meter – ungefär hälften så stor som i Smart Fortwo.

Två personer får plats och elmotorn har en effekt på 40 hästkrafter och ett vridmoment på 110 Nm. Litiumjonbatteriet laddas på 7,5 timmar – om bilen kan snabbladdas verkar oklart – och batteriet kan också laddas upp med hjälp av bromskraftåtervinning. Toppfarten är blygsamma 100 km/h.

Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig

Det här är förstås siffror som bleknar i jämförelse med GM:s andra elbil Chevrolet Bolt, med en räckvidd på nästan 40 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln, men så är alltså prislappen för Baojun E100 lägre än för nästan allt annat på vägarna.

Ett område där GM dock verkar ha sparat in är krocksäkerheten. Bilen har till exempel inget autobromssystem, som är bevisat effektivt för att minska risken för olyckor i stadstrafik. Infotainmentsystem med sjutumsskärm och trådlöst internet finns dock.

GM har än så länge inga planer på att sälja bilen utanför Kina, men den kan fungera som en ögonöppnare för många pendlare. Mindre fordon utnyttjar utrymmet mycket effektivare än om alla sitter ensamma i varsin suv.

Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Efter Chevrolet Bolt – GM:s nya elbil får Smart att framstå som klumpig
Annons
Annons
Rulla till toppen