Mercedes tror på laddhybrider – nya EQ Power-modellerna kan fixa tio mil på en laddning

Ska fungera som en "brygga" tills fler modeller är helt eldrivna.

Mercedes tror på laddhybrider – nya EQ Power-modellerna kan fixa tio mil på en laddning
Mercedes utvecklingschef Ola Källenius hyllade laddhybridtekniken på en elbilskonferens i Stuttgart nyligen. Men märket storsatsar också på bränslecellstekniken, här i form av suv-modellen Mercedes GLC F-Cell EQ Power.
I korthet

• Mercedes satsar brett på både elbilar, laddhybrider och bränslecellsbilar. Det finns inga planer på att fasa ut förbränningsmotorerna.

• De nya laddhybriderna ska fixa upp till tio mil på en laddning och får därmed betydligt längre räckvidd än dagens modeller.

Knappt 2,2 mil. Längre än så kom vi inte på el när vi testade helt nyutvecklade laddhybriden Mercedes E 350 e. Det är betydligt kortare än de 3,3 mil som bilen ska gå enligt de officiella siffrorna – och inte heller det är något att skryta om i konkurrensen.

Enligt nya uppgifter jobbar Mercedes utvecklingsteam just nu på flera nya laddhybridmodeller som ska klara tio mil på en laddning (enligt den europeiska NEDC-körcykeln) och som ska lanseras under de kommande åren. Även om det är en optimistisk officiell siffra skulle det kunna innebära mellan sju och åtta mils räckvidd i verkligheten och det är betydligt bättre än idag.

Laddhybriderna ska gå under namnet EQ Power.

Mercedes kärleksaffär till laddhybrider liknar den som Volvo hade för några år sedan och som har inneburit att många av Volvos modeller nu finns som laddhybrider. Båda företagen hävdar att tekniken är en bra "brygglösning" och erbjuder det bästa av två världar: en elmotor för korta sträckor och en förbränningsmotor för längre sträckor.

Mercedes kommande laddhybrider ska gå under namnet EQ Power. Den nyheten presenterades på elbilskonferensen EVS30 som pågår just nu i Stuttgart. Det kommer dock inte finnas några laddhybridversioner av modeller som är mindre än C-klass. A-klass, CLA och GLA blir därmed utan laddhybridteknik.

Det blir inga laddhybridversioner av de mindre modellerna

Helt eldrivna Mercedes EQA lanseras efter suven EQC. Båda är byggda på en nyutvecklad plattform.

Jättesatsning på 100 miljarder

Mercedes ska investera 100 miljarder kronor i "elektrifierade" modeller i den så kallade EQ-familjen. Hit hör också storsatsningar på nya fabriker som ska bygga elbilarna och batterierna. Målet är att erbjuda minst 50 elektrifierade modeller varav många ska vara helt eldrivna.

Första helt eldrivna modellen blir suven Mercedes EQC som lanseras under första halvåret 2019. Efter det kommer en mindre elbil som kallas EQA.

Dieseltekniken kommer inte fasas ut under överskådlig framtid hos Mercedes.

Dieselmotorn kommer "definitivt inte" skrotas

Men det är inte bara elbilar och laddhybrider som gäller. Mercedes utvecklingschef Ola Källenius säger att företaget tittar brett på många olika tekniker. Det innebär att Mercedes inte har några planer på att ge upp varken bensin- eller dieselmotorer eller bränslecellsbilar. Förbränningsmotorerna kommer finnas kvar under lång tid framöver, enligt Ola Källenius.

"2025 ser vi att vi har en elbilsandel på 25 procent. Det innebär att åtminstone 75 procent fortfarande kommer ha en förbränningsmotor ombord, även kombinerat med eldrift, förstås", säger han.

På frågan om dieselmotorn kommer skrotas svarar han:

"Definitivt inte. Vi behöver fortfarande dieseln och i framtiden kommer vi fortsätta utveckla den. Den har en fördel när det gäller koldioxidutsläpp och dieseln är fortfarande relevant för godstransporter och på många marknader, framför allt i Europa. Vår nyutvecklade premiumdieselfamilj bevisar vi att dieseln kan vara ren."

Nya batteritekniker

Förutom själva modellerna tittar Mercedes på framtidens batteriteknik och då handlar det framför allt om litium-svavel-batterier och solid state-batterier som ska ge högre energitäthet och livslängd.

Dagens laddhybridmodeller ska snart få sällskap av betydligt fler.

Mercedes ska bygga batterier till elbilarna och laddhybriderna i flera nya fabriker.

Mercedes bränslecellsbil GLC F-Cell EQ Power kan tankas med vätgas...

...eller laddas med ström.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Mercedes verkar ha en bra plan för att ställa om till eldrift.
Ja
201
25
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!