Frustrerade kunder när Opel Ampera-e försenas

Beställ idag och få bilen levererad 2019.

Annons
Annons

Lång räckvidd och rimlig prislapp – det är inte så konstigt att många bilköpare ser fram emot nya Opel Ampera-e. Men det finns en nackdel: lanseringen i elbilslandet Norge har varit kantad av förseningar och den som beställer en bil idag får vänta till 2019, skriver TV2.

Norge har högsta prioritet hos Opel när Ampera-e lanseras, men det räcker alltså inte. Kunderna står i kö för att köpa bilen. Många väntar tålmodigt, men vissa är frustrerade över att de inte får någon information om när bilen kan levereras.

Det finns också uppgifter om att vissa enskilda handlare inte längre tar emot beställningar utan enbart har en ”intresselista”. En Ampera-e-köpare skriver på ett norskt elbilsforum att han får vänta i ett och ett halvt år från beställning till levererad bil – om Opel lyckas hålla tidplanen. En annan kund kallar detta för ett ”leveransfiasko”.

Frustrerade kunder när Opel Ampera-e försenas

Opels norska pr-chef Stein Pettersen säger att 1.000 bilar har levererats till norska kunder och att ”förhållandevis få” har valt att säga upp sin reservation på grund av leveransproblemen.

”Vi har stor förståelse för att kunderna gärna skulle haft bilen snabbare än vi kan leverera. Vi beklagar också att vi inte kan ge ett exakt leveransdatum till alla som väntar, men vi kan lova att vi jobbar hårt och målinriktat för att få till det”, säger han till TV2.

Under tiden släpps nya konkurrenter på elbilsmarknaden. Tesla Model 3 ligger fortfarande en bit bort för europeiska kunder men Nissan Leaf och Hyundai Ioniq är bara två av alternativen som lockar köpare – om än med något kortare räckvidd.

Frustrerade kunder när Opel Ampera-e försenas

Även Hyundai har haft problem att möta efterfrågan på Ioniq Electric i Sverige – den har blivit försenad.

Annons
Annons
Rulla till toppen