Taxi Stockholm köper in Renault Zoe

Taxikunderna har hittills kunnat vältra sig i baksätet på en Mercedes E-klass. Men snart börjar Taxi Stockholm köra eldrivna Renault Zoe. Det här är inte...

Annons
Annons

Taxikunderna har hittills kunnat vältra sig i baksätet på en Mercedes E-klass. Men snart börjar Taxi Stockholm köra eldrivna Renault Zoe.

Det här är inte bara ett tecken på att elbilar blir allt vanligare i trafiken utan också på att fler börjar ifrågasätta om det alltid behövs en så stor bil.

”Det är en mindre bil som kommer att fungera i många men inte alla kundsituationer”

Renault Zoe är betydligt mindre, trängre och plastigare än dagens taxifavoriter, som Mercedes E-klass och Volvo V90, men för korta turer i storstäderna kanske det inte behövs mer? Mindre bilar ger lägre kostnader och lite mindre trängsel, och eldriften ger inga lokala utsläpp. Det här är helt klart ett svar på nya taxiuppstickare som Bzzt.

”Det är en mindre bil som kommer att fungera i många men inte alla kundsituationer. Det är ett sätt att utmana våra kunders och vår egen uppfattning om vad som är en taxibil när det gäller storlek och kapacitet”, säger Johan Lagerhäll, vd för Taxi Stockholm, i ett pressmeddelande.

Det ska bli spännande att se om taxikunderna som får åka Zoe får betala mindre än en taxikund som får åka Mercedes. Det blir också intressant att höra vad taxiförarna säger – Zoe är inte utvecklad för att rulla som taxi hela dagarna. Till exempel klarar förarstolarna i en E-klass långa timpass bättre än stolarna i Zoe. Men ljudnivån och den smidiga drivlinan är förstås ett stort plus för arbetsmiljön.

Enligt Taxi Stockholm uppfyller Renault Zoe kundernas krav på storlek och komfort, och den har också tillräckligt lång räckvidd, lågt inköpspris och kort laddtid för att fungera som taxi.

De nya Zoebilarna kompletterar de Tesla Model S som redan finns i Taxi Stockholms flotta.

Annons
Annons
Rulla till toppen