Klartecken för Europas nya nätverk med snabbladdare

Tesla har ett stort försprång mot konkurrenterna med ett eget snabbladdningsnätverk, som gör det lätt att åka på långresa med elbilen. Problemet är att inga...

Annons
Annons
Klartecken för Europas nya nätverk med snabbladdare

Tesla har ett stort försprång mot konkurrenterna med ett eget snabbladdningsnätverk, som gör det lätt att åka på långresa med elbilen. Problemet är att inga andra bilmärken tillåts ladda vid Teslas Superchargerladdare.

För ungefär ett år sedan gick konkurrenterna Volkswagen (med Audi och Porsche), BMW, Ford och Mercedesägaren Daimler ihop om ett nytt snabbladdningsnätverk i Europa. Målet var då att sätta upp 400 nya snabbladdare och en god nyhet är att de får en kapacitet på hela 350 kW.

Sedan dess verkar inte så mycket ha hänt. Nu skickar företagen ut ett nytt pressmeddelande som upprepar vad som redan är sagt: 400 snabbladdare med kapacitet på 350 kW ska sättas upp och nätverket ska vara färdigbyggt 2020.

Nyheten skulle i så fall vara att laddnätverket fått ett namn, Ionity, och att det blir tillgängligt för alla märken som har stöd för den europeiska laddstandarden CCS.

De 20 första laddarna ska sättas upp innan året är slut och en del av dem hamnar på Circle K:s mackar. Tyskland, Norge och Österrike blir först ut och snabbladdarna ska placeras med ungefär tolv mils mellanrum. Nästa år kommer ”mer än 100 stationer” vara färdigbyggda.

”Andra biltillverkare bjuds också in för att hjälpa till att expandera nätverket”, skriver Ionity i pressmeddelandet.

Annons
Annons
Rulla till toppen