Opel Ampera-e blir 45.000 kronor dyrare – frustrerade köpare hoppar av

Opel har lång kö till nya elbilen Ampera-e, som lockar med lång räckvidd och låg prislapp. Men många norska köpare vittnar om extremt lång leveranstid och...

Annons
Annons

Opel har lång kö till nya elbilen Ampera-e, som lockar med lång räckvidd och låg prislapp. Men många norska köpare vittnar om extremt lång leveranstid och om att Opels säljare inte kan ge något exakt leveransdatum.

I oktober stod det klart att nya köpare får sin bil levererad 2019 och Opel har också valt att stoppa försäljningen av Ampera-e, och istället bara skriva upp köpare på en intresselista.

Nu kommer ännu fler dåliga nyheter för Opel. Köparna måste nu svälja en ordentlig prishöjning – Ampera-e blir nämligen motsvarande ungefär 45.000 kronor dyrare i Norge, skriver lokala medier. Och det läggs ovanpå prishöjningen på 15.000 kronor vid nyår.

Opel Ampera-e kostade 300.000 norska kronor när den lanserades, men nu är den alltså uppe i 360.000 norska kronor.

Opel Ampera-e blir 45.000 kronor dyrare – frustrerade köpare hoppar av
Opel Ampera-e har en officiell räckvidd på 52 mil – längre än konkurrenterna, men nu är den inte längre lika överkomlig.

Köparna kan dra Opel inför rätta

Nu kommer kritik från olika håll om att Opel Ampera-e kanske inte blir den ”folkelbil” som vissa kanske hade hoppats, även om den fortfarande lockar med lång räckvidd: 52 mil i den europeiska NEDC-körcykeln kan bli uppemot 40 mil i verklig trafik under bra förhållanden.

Den här prishöjningen gäller inte bara nybeställningar utan också befintliga ordrar på bilar som byggs från december 2017 och framåt. Men köparna ska inte bara acceptera prishöjningen rakt av, enligt advokaten Snorre Kristiansen på advokatfirman Nidaros.

Norska Opel medger själva att det inte är oväntat om någon av kunderna väljer att göra en rättssak av prishöjningen.

Prishöjningen görs också i Nederländerna.

Opel Ampera-e blir 45.000 kronor dyrare – frustrerade köpare hoppar av
”Det här är dåliga nyheter, inte minst för våra säljare, och naturligtvis också för kunderna”, säger Stein Pettersen, Opels norska pr-chef, till Dinside.

Skyller på General Motors

Så varför höjs priset? Opels norska informationschef Stein Pettersen skyller på General Motors, som vill tjäna mer pengar på bilen efter försäljningen av Opel till Peugeot/Citroën, en jätteaffär som gick igenom i mars. Enligt honom är den här typen av prishöjningar ”utom Opels kontroll”.

”Jag har inga problem att förstå om folk är uppgivna, irriterade och förbannade. Det här är dåliga nyheter, inte minst för våra säljare. Och naturligtvis också för kunderna. Det är helt enkelt ett resultat av att GM säljer Opel till PSA. Bilpriserna har ökat i hela Europa”, säger han till Dinside.

”Jag har inga problem att förstå om folk är uppgivna, irriterade och förbannade”

Som en del av affären har sättet som Opel köper Ampera-e från GM förändrats, uppger en talesperson för Opel till Electrek.

Stein Pettersen säger samtidigt att han inte har någon anledning att tro att priserna kommer gå upp ännu mer, men att Opel har fått ”några avbeställningar” som ett resultat av prishöjningen.

Opel Ampera-e blir 45.000 kronor dyrare – frustrerade köpare hoppar av
Nissan Leaf har nyss kommit i ny upplaga och är en tuff utmanare för Ampera-e, även om den inte har lika lång räckvidd.

Köper Nissan Leaf istället

En av Ampera-e-köparna som hoppat av är Bertil Hansen, som fick information om prishöjningen med ett sms från sin handlare.

”Det här fungerar helt enkelt inte. Jag är fullständigt ointresserad av att ha kvar kontraktet med säljaren med det nya priset. Jag tycker inte de ska komma undan det här. Kontraktsbrott bör kunna gå åt båda hållen”, säger han till Tek.no.

Nu är han irriterad över att behöva ställa sig längst bak på väntelistan för en annan bil. Det blir en Nissan Leaf, även om den inte har lika lång räckvidd som Ampera-e.

Exakt vad prishöjningen innebär för svensk del är oklart – Ampera-e har ännu inte börjat säljas i Sverige.

Annons
Annons
Rulla till toppen