Tesla Model S med räckvidd på 100 mil – tack vare tekniken Elon Musk hatar

Tesla Model S med räckvidd på 100 mil – tack vare tekniken Elon Musk hatar
En Tesla Model S med över 100 mils räckvidd? Snart kan det bli verklighet. Men då får du vänja dig vid att både tanka bilen med vätgas och ladda med ström. Foto: Holthausen

Teslaägare brukar inte klaga på räckvidden i sina bilar – 100D-versionen av Model S klarar 63 mil på en laddning enligt den europeiska NEDC-körcykeln.

Men om det inte skulle räcka kan en ny lösning från företaget Holthausen Group i Nederländerna kanske komma till användning.

"Project Hesla" går ut på att konvertera Tesla Model S till en vätgasbil. Vid sidan om att lagra energin i ett batteri och ladda bilen i ett uttag, som idag, får bilen en bränslecell. Bilägaren tankar vätgas och ur avgasröret kommer vattenånga.

Den här tekniken ger Tesla Model S en räckvidd på 100 mil, enligt företaget. Och det ska redan finnas intresserade köpare, trots att prislappen för konverteringen förmodligen kommer ligga på mellan 600.000 och 700.000 kronor.

Teslachefen har flera gånger sågat vätgastekniken vid fotknölarna: Foto: Getty Images

För den som vill ha längsta möjliga räckvidd från en Tesla och väljer Model S 100D kan totalkostnaden bli över 1,8 miljoner kronor, och då är det oklart vilken garanti företaget lämnar – fabriksgarantin från Tesla försvinner.

Helt enkelt har projektet inte varit: ingenjörerna kallar det för "en stor labyrint" och Tesla accepterar inte att bilen får energi från något annat än ett batteri utan att systemet byggs om och modifieras.

Projektet är fortfarande på teststadiet och det verkar inte finnas några exakta uppgifter kring när det blir verklighet.

Vi ska också komma ihåg att det än så länge inte är så lätt att tanka vätgas i Sverige – i nuläget finns fyra mackar i Sverige, men fler är på gång.

Teslachefen Elon Musk har dissat vätgastekniken flera gånger tidigare, och han har bland annat sagt att bränslecellsbilar är "skitsnack". Enligt honom är tekniken ineffektiv och onödigt tillkrånglad.

Mercedes har visat upp en konceptbil som bygger på samma tema. GLC F-Cell är en bränslecellsbil som också går att ladda i uttag, med ett mindre batteripaket. Den kan rulla på batterikraft korta sträckor och med hjälp av bränslecellen på längre sträckor.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här tycker jag låter som en smart idé!
Ja
187
175
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!