Svensk teknik i nya bränslecellslastbilen från Nikola

Det är inte bara i personbilar som dieselmotorn utmanas av andra tekniker. Amerikanska uppstickaren Nikola ska börja sälja två vätgasdrivna lastbilar under de kommande åren, där...

Annons
Annons

Det är inte bara i personbilar som dieselmotorn utmanas av andra tekniker. Amerikanska uppstickaren Nikola ska börja sälja två vätgasdrivna lastbilar under de kommande åren, där bränslet ingår i priset för åkerierna.

Det är tyska Bosch och Göteborgsbaserade Powercell som ska leverera mycket av tekniken under skalet.

Powercell blir ”primär” leverantör av bränslecellsstackarna i Nikolas testlastbilar.

”Om allt går bra under vägtesterna planerar vi att integrera bränslecellsstackarna Powercell S3 i vårt produktionsprogram”, säger Trevor Milton, vd och grundare för Nikola, i ett pressmeddelande.

Bränslecellen ska klara av att leverera mycket effekt och hålla under hela lastbilens livslängd, som Nikola beräknar till 160.000 mil.

”Ett jätteviktigt kvitto på att vår teknik uppfattas som ledande”

”För oss är det här ett jätteviktigt kvitto på att vår teknik uppfattas som ledande. Det är väldigt glädjande”, säger Charlotta Sahlin, kommunikations- och marknadsdirektör på Powercell, till Recharge.

Powercell själva beskriver S3-stacken med en kapacitet på upp till 100 kW som ”bäst i klassen” när det gäller energitäthet. Systemet är skalbart och flera stackar kan därmed kopplas samman för att ge högre effekt.

Enligt Powercell förs också diskussioner med flera biltillverkare om att använda tekniken i nya modeller.

Nikola ska köra igång vägtesterna under hösten 2018, där det bland annat ingår ett års tester i kallt klimat. Produktionen ska starta 2021. De första 5.000 lastbilarna byggs i Tennessee, men efter det ska Nikolas egen fabrik stå klar att bygga lastbilar. Var den hamnar är inte bestämt.

Nikola satsar alltså på bränslecellstekniken i sina lastbilar medan Tesla inom kort ska visa upp en batterieldriven lastbil.

Annons
Annons
Rulla till toppen