Det var nog inget lätt beslut för Renault och Nissan att börja satsa på elbilar tidigt. Men idag hävdar koncernchefen Carlos Ghosn att han har ett ordentligt försprång mot konkurrenterna.
För sju år sedan investerade Renault/Nissan över 40 miljarder kronor i att utveckla överkomliga elbilar och nya fabriker. Då var det inte många biltillverkare som gjorde på samma sätt.
”Folk sa: ’Du kan ha fel.’ Men jag visste att utsläppsreglerna skulle bli tuffare. Det fanns inget sätt att lösa begränsningarna tekniskt med bensin- eller dieselmotorer, eller ens hybrider. Vi var tvungna att gå mot något mer radikalt, som elbilar”, säger Carlos Ghosn till Automotive News.
”Vi var tvungna att gå mot något mer radikalt, som elbilar”
Idag är han övertygad om att Nissan och Renault har en fördel mot konkurrenterna eftersom koncernen var tidigt ute.
”Kunskaperna vi har idag med Leaf och Zoe är extremt värdefulla eftersom vi vet hur folk använder elbilar, vad de behöver och vad problemen är. Det gör att vi kan förbereda en mycket bättre generation elbilar under de kommande sex åren”, fortsätter han.
Ny budgetelbil för 70.000
I september presenterades en plan för tolv nya elbilar som ska lanseras under Renault/Nissans paraply eller med allianskollegan Mitsubishi. De ska utvecklas supereffektivt för alla tre märken med en plattform, en typ av batteripaket (med olika storlek) och en typ av motor.
En av nyheterna blir en budgetelbil som främst ska säljas i Kina, Indien och Brasilien. De första uppgifterna tyder på en prislapp på knappt 70.000 kronor. Det är oklart vilken batterikapacitet den får men om vi jämför med budgetbilen Renault Kwid (med bensinmotor) står det klart att Renault har sparat in mycket pengar på krocksäkerheten.
Fler hakar på
Carlos Ghosn har tidigare sagt att han är nöjd med att fler biltillverkare nu hakar på elbilståget.
”Jag är väldigt glad att de som hånade oss då är samma människor som nu säger att de ska lansera fem elbilar under de kommande fem åren”, sa han i en intervju förra året.