Klubbat: Stockholm inför miljözoner med dieselförbud

Det visade sig finnas en politisk majoritet i Stockholm stads kommunfullmäktige för införandet av miljözoner. Sent under torsdagen blev det beslutat att miljözoner ska införas,...

Annons
Annons

Det visade sig finnas en politisk majoritet i Stockholm stads kommunfullmäktige för införandet av miljözoner. Sent under torsdagen blev det beslutat att miljözoner ska införas, som en del av budgeten 2018.

Men det förberedande arbetet med miljözoner dröjer något då regeringen inte gett några exakta detaljer. Arbetet ska utföras av en politisk referensgrupp under ledning av Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Daniel Helldén har tidigare varnat Stockholmarna för att köpa dieselbil. Och målet är att områden i citykärnan där enbart elbilar får användas.

”Laddhybrider kan köra in i innerstaden så länge man kör på el. Vi vill komma åt utsläppen. Det skadliga kommer från dieseln och inte primärt från bilarna,” säger Daniel Helldén till Aftonbladet.

Miljözonerna ska införas ”så snabbt som möjligt”, men det blir förmodligen under 2020. Syftet med miljözonerna är att förbättra luftkvaliteten.

Så funkar miljözonerna

Klubbat: Stockholm inför miljözoner med dieselförbud

Miljözon klass 3 (med bara elbilar) begränsas förmodligen till Gamla Stan. Bilar ska drivas av el eller vätgas.

Miljözon klass 1 och 2 omfattar hela centrala Stockholm med Östermalm, Södermalm, Vasastan och Kungsholmen. Bensin-, etanol- eller gasbilar ska klara Euro 5 och dieselbilar ska klara Euro 6.

Det är ännu inte är preciserat exakt var miljözonerna ska hamna. Kartan är hämtad från Transportstyrelsens studie om miljözoner.

Annons
Annons
Rulla till toppen