BMW:s miljardsatsning ger längre räckvidd och elmotorer fria från sällsynta jordartsmetaller

BMW:s miljardsatsning ger längre räckvidd och elmotorer fria från sällsynta jordartsmetaller
Ett nytt utvecklingscenter för battericeller ska ge BMW ett försprång jämfört med konkurrenterna. BMW är en av flera biltillverkare som tittar på den nya solid state-tekniken för elbilsbatterier.
I korthet

• BMW satsar på ett eget utvecklingscenter för elbilsbatterier.

• Målet är att bygga nya modeller med längre räckvidd – upp till 70 mil för elbilar och tio mil för laddhybrider.

• Utvecklingscentret ska också bygga elmotorer som inte använder några sällsynta jordartsmetaller.

BMW investerar två miljarder kronor i ett helt nytt utvecklingscenter för elbilsbatterier i hemstaden München.

BMW har tidigare samarbetat med Samsung SDI när det gäller batterier. I framtiden ska BMW forska fram battericellsteknik själva och sedan lägga ut tillverkningen på någon underleverantör – till exempel Samsung.

"Kunskapen vi hämtar in är väldigt viktig för oss, oavsett om vi bygger battericellerna själva eller inte", säger Oliver Zipse, styrelseledamot i BMW, i ett uttalande.

"Vi ska fokusera på att ytterligare förbättra batteriernas prestanda, livslängd, säkerhet, laddning och kostnad. Vi ska sätta nivån för industrin", säger utvecklingschefen Klaus Fröhlich.

"Vi ska sätta nivån för industrin."

Med högre energitäthet i de nya battericellerna kan räckvidden i exempelvis BMW i3 bli ännu lite längre.

Tolv nya elbilar på åtta år

Och det är inte så konstigt att BMW investerar miljardbelopp för att hålla elbilssatsningen igång. Innan 2025 ska BMW ha lanserat 25 "elektrifierade" bilar, varav tolv helt eldrivna modeller.

Med ny batteriteknik ska BMW öka räckvidden i helt eldrivna modeller till 70 mil, och laddhybriderna ska kunna köras tio mil på en laddning. Det är en siffra som också Mercedes har hintat om.

Vi ska dock komma ihåg att de här siffrorna är hämtade från den europeiska körcykeln, så i verkligheten blir räckviddssiffrorna inte riktigt lika imponerande, även om de blir längre än idag.

En laddhybrid som klarar tio mil på en laddning skulle bli betydligt mer användbar på eldrift för många bilägare än dagens laddhybrider. BMW X5 xDrive40e tog sig bara 21,5 kilometer på eldrift när vi testade den. BMW 530e klarade ytterligare en dryg mil på eldrift.

BMW är en av flera biltillverkare som tittar på solid state-teknik för att förlänga räckvidden i framtidens elbilar och laddhybrider.

BMW har planer på en skalbar elmotor som också är fri från sällsynta jordartsmetaller.

Första uppgifterna om uppdaterade laddhybrider

Faktum är att de första uppgifterna om BMW:s nya laddhybridmodeller, som går under namnet iPerformance, redan har dykt upp på nätet.

BMW 740e ersätts redan nästa år av 745e och den större laddhybridsuven X5 xDrive40e ersätts ungefär samtidigt av X5 xDrive45e. Modellerna får batteripaket med högre energitäthet från Samsung SDI, högre effekt och längre räckvidd. Men de exakta siffrorna är inte officiella än.

Smart paketerad elmotor

En annan nyhet är att BMW:s framtida elbilar får en elmotor som är "skalbar" för att passa i olika starka modeller. Den ska inte använda några sällsynta jordartsmetaller och den monteras tillsammans med en enväxlad låda och annan elektronik i ett kompakt aluminiumhus för att ge plats åt större batteripaket.

Vissa elmotorer kan använda sällsynta jordartsmetaller som dysprosium, neodym och terbium. En del metaller kontrolleras helt och hållet av Kina och det är alltså viktigt för biltillverkarna att komma bort från den typen av metaller.

Precis som idag monteras batteriet under golvet för att sänka tyngdpunkten.

Laddhybridversionen av 7-serien uppdateras redan nästa år med längre räckvidd, enligt uppgifter till BMW Blog.

Ungefär samtidigt kommer också en uppdaterad version av X5 som laddhybrid.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här låter bra, tycker jag – BMW är på rätt väg!
Ja
283
16
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!