Biltillverkarna går samman för att ta ansvar i gruvorna

Elbilarna har många fördelar jämfört med förbränningsbilar. Men tillverkningen av batterier är kanske den största nackdelen – än så länge. Nu lovar flera stora biltillverkare...

Annons
Annons

Elbilarna har många fördelar jämfört med förbränningsbilar. Men tillverkningen av batterier är kanske den största nackdelen – än så länge.

Nu lovar flera stora biltillverkare att skärpa kontrollen av kobolt, grafit och litium till elbilsbatterierna. Målet är framför allt att undvika barnarbete i gruvorna.

Biltillverkarna startade för några år sedan en allians som heter Drive Sustainability. Första resultatet blir en rad standarder när det gäller etiskt och socialt ansvarstagande för hur mineraler och metaller köps in från underleverantörer.

Biltillverkarna går samman för att ta ansvar i gruvorna
Arbetsförhållandena i gruvorna kan vara extremt farliga. Tunnlar hålls exempelvis upp med enkla plankor. Foto: Getty Images

Det finns fortfarande stora frågetecken kring hur grafit, litium och kobolt går från gruvan till ett färdigt bilbatteri. För bara några veckor sedan kom en rapport från Amnesty som visade att flera stora biltillverkare – bland andra Renault – fick ordentlig bakläxa i hur kobolt bryts.

Renault fick ordentlig bakläxa i en rapport från Amnesty

Arbetet i gruvorna görs under extremt farliga förhållanden och ibland av barn. Hälften av världens kobolt kommer från Demokratiska republiken Kongo som är hårt drabbat av politisk instabilitet och där barnarbete är vanligt, skriver Reuters.

Det problemet blir ännu större när efterfrågan på elbilar, och därmed batterier, ökar de kommande åren.

Den nya alliansen ska försöka komma till rätta med den här typen av problem. Den består av Volkswagen, Toyota, Ford, Mercedesägaren Daimler, BMW, Honda, Jaguar/Land Rover, Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och Scania.

Annons
Annons
Rulla till toppen