Hur långt går elbilen i verkligheten? Den frågan finns det en miljon svar på, eftersom det beror på så många olika faktorer: körstil, temperatur, hastighet och mycket annat.
Men en sak är i alla fall säker: det brukar vara svårt att komma upp i samma räckviddssiffror som biltillverkarna anger i den europeiska NEDC-körcykeln. Den ligger oftast ganska långt från verkligheten.
Nu har tyska tidningen Auto Bild samlat ihop åtta elbilar för att testa hur lång räckvidden är i verkligheten. Det är en lite underlig samling bilar med svenska mått mätt: Smart Fortwo Electric Drive är en nischmodell i Sverige och Kia Soul EV är sedan länge frånkörd av andra konkurrenter när det gäller pris i förhållande till räckvidden. Och varför är inte BMW i3 eller Nissan Leaf med?
Men testet visar ändå en del intressanta detaljer – till exempel att Hyundai Ioniq Electric är effektivast med en förbrukning på 14,6 kWh/100 km, och att Renault Zoe har en förbluffande lång räckvidd för sin batteristorlek. Bara tre mil kortare än Opel Ampera-e som har ett batteripaket på 60 kWh och en officiell räckvidd på 52 mil!
Med tanke på att en svensk genomsnittsbil körs 3,3 mil om dagen enligt statistik från Trafikanalys borde siffrorna som testbilarna kommer upp i räcka för de allra flesta bilister.
Testet gjordes längs en 14,3 mil lång sträcka (varav 4,3 mil motorväg) med en temperatur på fem grader, hastighet på upp till 130 km/h och en innertemperatur på 21 grader.
Bilmodell | Räckvidd | Batteristorlek | Förbrukning |
Volkswagen e-Up | 79 km | 18,7 kWh | 23,7 kWh/100 km |
Smart Fortwo Electric Drive | 84 km | 17,6 kWh | 21 kWh/100 km |
Nissan e-NV200 Evalia | 101 km | 24 kWh | 23,8 kWh/100 km |
Kia Soul EV | 167 km | 30 kWh | 18 kWh/100 km |
Hyundai Ioniq Electric | 192 km | 28 kWh | 14,6 kWh/100 km |
Volkswagen e-Golf | 208 km | 35,8 kWh | 17,2 kWh/100 km |
Renault Zoe | 244 km | 41 kWh | 16,8 kWh/100 km |
Opel Ampera-e | 273 km | 60 kWh | 22 kWh/100 km |
Källa: Auto Bild