”Bara” en ny SUV? Vänta tills du får se insidan!

Kinesiska Byton gör publiksuccé på CES-mässan och är så fullmatad teknik att Elon Musk kan drabbas av några sömnlösa nätter.

Annons
Annons

Den pågående CES-mässan i Las Vegas – elektronikbranschens årliga Mecka – handlar i år väldigt mycket om elbilar och självkörande bilar.

Och den har fått en riktig publikfavorit:

Kinesiska startup-företaget Byton visar ett eldrivet SUV-koncept, en ”Tesla-dödare” så fullmatad med teknik att Elon Musk inte twittrat på flera timmar.

Bakom Byton finns starka investerare i Kina, bland annat landets största telekomföretag. Och hjärntrusten i företaget består av rutinerade rävar från BMW, Nissan och Apple.

Bilens rena former ska tilltala ”Tesla-generationen” – men det är på insidan som den överraskar.

”Bara” en ny SUV? Vänta tills du får se insidan!
Utsidan på Bytons SUV-koncept är modern, utan att sticka ut. FOTO: Byton

”Vi försöker slå samman ditt liv utanför bilen med din upplevelse inuti bilen”, förklarar Jeff Chung, chef för Bytons ”Intelligent Car Experience”-division, och tidigare anställd hos Apples Mac-team.

Det mest anslående är att bilen är utrustad med fyra – ja, just fyra – olika skärmar. Överlägset störst är den monsterskärm på 49 tum (125 centimeter) som sträcker sig över hela bilens innerbredd och fungerar som instrumentbräda. Den stora skärmen kan visa allt möjligt – från olika fordonsdata till videoklipp, kalendrar, kartor och hälsodata (!) hos föraren. I dagsljus är skärmen strålande vit, sedan tonas den ner.

Förutom denna jätteskärm finns en mindre skärm inbäddad i rattcentrum och två skärmar på baksidan av framstolarna, till fromma för de som åker där bak.

”Bara” en ny SUV? Vänta tills du får se insidan!
Byton stoltserar med fyra skärmar. De båda främre stolarna kan svängas för att skapa en ”digital lounge”: FOTO: Byton.

Den 5G-klara bilen har ansiktsigenkänning (för att öppna dörrar och justera förarställningen), möjlighet att tolka handrörelser (så du inte ska behöva trycka på skärmen) och röstigenkänning (Amazon Alexa). Men dessutom ska bilen fungera som en sorts husläkare till dess ägare/förare. Den hjälper dig att hålla koll på blodtryck, puls (tänk dig Essingeleden vid 17-tiden…), vikt. Den ska också ge ”hälso- och träningstips”, enligt företaget.

De båda främre stolarna kan svängas in mot varandra och bidrar då till att skapa den ”digitala lounge”, som företaget säger.

Men som bil då? Elbilen ska få en maximal räckvidd på 520 kilometer, snabbladdning ska ge 80 procents batterikapacitet på 30new-module-37 minuter. Den ska klara 0-100 km/h på runt fem sekunder. Och den får vissa självkörande funktioner – steg 3 – när den lanseras.

Byton har redan börjat bygga sin fabrik i kinesiska Nanjing. Enligt uppgift ska konceptbilen bli verklighet 2019, och till Europa ska den komma 2020. Ingångspris: 45.000 dollar.

Namnet?

Det syftar till ”Bytes on Wheels”. Så klart.

”Bara” en ny SUV? Vänta tills du får se insidan!
Ansiktsigenkänning för att låsa upp bilen. Samma teknik gör också att bilen vet hur förarstolen ska ställas in. FOTO: Byton
”Bara” en ny SUV? Vänta tills du får se insidan!
Instrumentbrädans skärm kan visa allt möjligt innehåll – från fordonsdata till förarens hälsostatus. FOTO: Byton.
”Bara” en ny SUV? Vänta tills du får se insidan!
Byton ska lanseras 2019, ett år senare till Europa.
Annons
Annons
Rulla till toppen