Hyundai Nexo – ny bränslecellsmodell med bättre prestanda och autonoma funktioner

Hyundai Nexo – ny bränslecellsmodell med bättre prestanda och autonoma funktioner

Nya Nexo är inte bara andra generationen bränslecellsbil från Hyundai utan koncernens "tekniska flaggskepp", som man själv väljer att beskriva bilmodellen. Hyundai Nexo är inget koncept utan en serieklar, global modell som börjar lanseras redan under våren.

De fåtaliga vätgasmackarna har begränsat försäljningen av koncernens första vätgasbil, Hyundai ix35 Fuel Cell, som funnits ute på marknaden i knappt två år. Jämfört med föregångaren (ix35 Fuel Cell) är Hyundai Nexo förbättrad på alla väsentliga områden:

• Större och lättare vätgastankar.

• Räckvidden förlängd med 40 procent till 595 kilometer (425) enligt amerikanska mätnormen. Enligt den allt för positiva NEDC-normen är räckvidden runt 800 kilometer.

• Toppeffekten höjd till 120 kW/163 hk (100 kW) och 395 Nm (300 Nm).

• Snabbare acceleration 0–100 km/h, 9,5 sekunder (12,5).

• Viktoptimerad, lättare teknik. Lägre fordonsvikt trots större yttermått och bättre utrymmen.

Bränslecellen har testats i temperaturer ned till -30 grader, då den "endast" behöver 30 sekunder förvärmning innan systemet startar. På andra hållet har man testat med extremt varma temperaturer och bränslecellen plus luftkonditioneringen fungerar bra även vid +50 grader.

Förutom förbättrad teknik i drivlinan bygger Hyundai Nexo på en ny plattform som ska bli "bygglåda" till fler modeller. Det nya målet är att Hyundai ska lansera 18 nya "miljömodeller" fram till 2025.

Med nya Nexo inför Hyundai flera autonoma assistanssystem. "Lane Following Assist" (LFA) and "Highway Driving Assist" (HDA) arbetar i hastigheter från 0 till 145 km/h. Nexo styr automatiskt och håller sig i sitt körfält, alltså både i stadstrafik och på landsväg. HDA-systemet använder kartor och skyltavläsning för att anpassa hastigheten till rätt nivå.

"Blind-spot View Monitor" (BVM) består av sensorer och kameror som täcker upp i döda-vinkeln och ger föraren en bild av omgivningen, på båda sidor av bilen. "Remote Smart Parking Assist" (RSPA) är ett assistanssystem som – med eller utan förare bakom ratten – kan parkera Hyundai Nexo.

Enligt ryktena från CES-mässan ska nya Hyundai Nexo inte bara bli en bättre bränsecellsbil, den ska också vara billigare att tillverka och få ett lägre pris än föregångaren ix35 Fuel Cell.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Framtiden är bränslecellsbilar inte tunga elbilar.
Ja
88
49
Nej