Trots elbilshajpen – bilcheferna tror fortfarande stenhårt på förbränningsmotorn

Trots elbilshajpen – bilcheferna tror fortfarande stenhårt på förbränningsmotorn
Laddhybrider verkar många bilchefer tycka är en bra idé. Men alla vill inte sträcka sig till att helt eldrivna bilar är någon långsiktig lösning.

Beskeden om att ytterligare någon biltillverkare "storsatsar" på elbilar duggar tätt. Vi skriver ofta om de storslagna planerna med miljardinvesteringar i nya elbilar med lång räckvidd.

Men verkligheten ser lite annorlunda ut. Det visar årets upplaga av KPMG:s undersökning som görs bland drygt 1.000 av bilbranschens chefer.

Mer än hälften av bilcheferna i världen, 54 procent, säger att elbilarna aldrig kommer slå igenom på grund av den dåliga infrastrukturen med laddstationer. Sex av tio tror att elbilarna går i graven på grund av långa laddtider.

Tre av fyra bilchefer är övertygade om att bensin- och dieselmotorer kommer vara viktigare än elbilar under många år framöver

Att antalet laddplatser ökat enormt snabbt de senaste åren och att biltillverkarna själva experimenterar med imponerande snabb laddning verkar de alltså inte ha insett.

Tre av fyra bilchefer är övertygade om att bensin- och dieselmotorer kommer vara viktigare än elbilar under många år framöver.

När det gäller bränslecellsbilar är bilcheferna mycket mer positiva och det är en trend vi såg även i förra årets rapport. Tre av fyra bilchefer tror att bränslecellsbilar är framtiden. Men när KPMG istället frågar bilkonsumenterna själva i samma undersökning visar det sig att dubbelt så många väljer en batterielbil än en bränslecellsbil.

Återförsäljarna får anpassa sig för att inte riskera att bli överflödiga i framtiden.

Så varför görs ändå alla dessa "storsatsningar" på elbilar? Enligt KPMG beror det inte på att biltillverkarna brinner för elbilar utan helt enkelt för att de tvingas göra dem för att uppnå kommande utsläppslagar.

En av fem bilchefer i den här undersökningen tycker att BMW är ledande inom elbilar. Tesla kommer först på andra plats med 14 procent. I USA är det däremot omvänt – där leder Tesla följt av BMW.

Bilcheferna tror på vätgasbilar – men det gör inte bilköparna

Det finns en hel del andra intressanta slutsatser i rapporten som du kan läsa i sin helhet här.

• Hälften av bilcheferna är övertygade om att dieselbilarna har en framtid. Men kunderna är inte alls lika övertygade. Sju av tio konsumenter i Västeuropa tycker annorlunda.

• Hög produktionskostnad är en av anledningarna till att en stor del av den europeiska biltillverkningen kommer flytta till andra länder.

• Återförsäljarna har ingen säker plats i framtiden. De klassiska bilhallarna kommer bli färre och bilförsäljningen flyttar ut på nätet. KPMG räknar med att ungefär hälften av de traditionella återförsäljarna slås ut före 2025. Det gäller att hänga med på det digitala tåget och finnas där kunderna finns för att inte slås ut.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag håller med – bränslecellsbilar är en bättre lösning än batterielbilar på lång sikt.
Ja
207
199
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!