Volvo utesluter inte bränslecellsbilar: ”Intressant”

Det blev enorm uppmärksamhet från medier när Volvo gick ut med att alla nya modeller som lanseras från 2019 ska vara elektrifierade på något sätt. Ett besked...

Annons
Annons

Det blev enorm uppmärksamhet från medier när Volvo gick ut med att alla nya modeller som lanseras från 2019 ska vara elektrifierade på något sätt. Ett besked som har misstolkats världen över – det innebär alltså inte att Volvo bara ska bygga elbilar, utan att alla nya modeller som visas upp får någon form av elmotor.

Volvos fokus på elektrifiering innebär att de klimatsmarta biogasmodellerna, som går under namnet Bi-Fuel, läggs ned. Men när det gäller bränslecellstekniken, där bilen tankas med vätgas och bara släpper ut vattenånga, vill Volvo inte stänga några dörrar.

”Man ska aldrig säga aldrig när det kommer till teknologier. Jag tycker bränsleceller är intressanta men under de kommande tio åren är det batterier som gäller. Men en bränslecell är i princip ett flytande batteri, så någon gång kanske”, säger Björn Annwall, försäljnings- och marknadschef på Volvo Cars till Drive.

Enligt honom har bränslecellsbilarna stor potential och de skiljer sig inte så mycket rent tekniskt från en helt eldriven bil. Och det Göteborgsbaserade företaget Powercell utvecklar en bränslecellsdrivlina som ska testas av Volvo, och som har fått EU-stöd på 50 miljoner kronor.

Volvo utesluter inte bränslecellsbilar:
Mercedes har planer på en laddhybridversion av suven GLC där förbränningsmotorn ersätts av en bränslecell.

Det som testas är en bränslecell på 20 kW (27 hästkrafter) som används som räckviddsförlängare. Det innebär att bränslecellen inte driver hjulen direkt, utan laddar batteriet. Om systemet monteras i en Volvo XC90 kan alltså bensinmotorn ersättas av en bränslecell som tankas med vätgas och för korta sträckor räcker det med bara elmotorn som då hämtar energi från batteriet.

Det låter i så fall som samma teknik som Mercedes testar i suven GLC F-Cell. Det är en laddhybrid som rullar på batterieldrift korta sträckor och på vätgas längre sträckor.

Men den här tekniken ligger flera år in i framtiden för Volvo. Det är batteridrivna elbilar och laddhybrider med bensinmotor som gäller de kommande åren. Den första helt eldrivna bilen kommer 2019.

Volvo utesluter inte bränslecellsbilar:

Det största problemet med bränslecellsbilar idag, förutom de höga priserna och det skrala modellutbudet, är att det finns få tankställen (även om de är på väg att bli fler). Bränslecellstekniken brukar också få kritik för att vara ineffektiv rent energimässigt jämfört med att ladda en elbil.

Volvos försäljningschef är inte ensam om att intressera sig för vätgasbilar. I en undersökning från KPMG bland bilvärldens chefer visade det sig att många ser bränslecellsbilar som framtiden, och inte batteridrivna elbilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen