Svenska hybridbilen som aldrig blev verklighet

Premium Med en miljon kronor på fickan sa Hansi Kobes upp sig från jobbet och började snickra på sin dröm – en svensk hybridsportbil. Några år senare fick sagan om Solon ett abrupt slut.

Svenska hybridbilen som aldrig blev verklighet
Svenska bilprojekt finns det gott om men det är långt ifrån alla som blivit verklighet – och det är försvinnande få som haft intressant hybridteknik under skalet.

Det här med elbilar och hybrider är knappast något nytt påhitt – men det är först nu de börjar bli riktigt populära. Svenska Solon var därmed många år före sin tid när den lanserades 1994.

Med hjälp av pengar från Naturvårdsverket skulle svenska Solon AB bygga en hybridbil med fräck design. Men projektet lades ned och de senaste åren har en av bilarna funnits att se på Tekniska Museet i Stockholm.

Solon 2000 designades 1992 och har ett natrium/nickelkloridbatteri placerat mellan stolarna, som laddas av en liten, trecylindrig dieselmotor som specialbyggdes av ett företag i Göteborg. Chassit byggdes av höghållfast stål men karossen tillverkades i glasfiberarmerad plast. Det kapade tjänstevikten till 1.300 kilo. Förbrukningen låg på 3 l/100 km vid blandad körning. Batterikapaciteten låg på 17,3 kWh och laddtiden var sju timmar.

"Jag lyckades avveckla det hela utan konkurs och skandaler"

En lite speciell detalj med bilen var dörrarna, som vrids utåt och uppåt. Stolarna kommer från Recaro och bakrutan från Saab. Räckvidden på eldrift skulle vara mellan fem och sju mil, eller uppemot 60 mil med bensinmotorns hjälp. Priset på 275.000 kronor 1992 motsvarar ungefär 385.000 kronor idag, enligt SCB:s prisomräknare.

Solon skulle byggas i närheten av dåvarande Volvofabriken i Uddevalla. I början gick det riktigt bra – företaget fick in investerare, bland annat Lars Åke Moureau, som senare också gick in som vd för företaget. I maj 1996 var sagan slut, och planerna på Solon 2000 och dess fyrsitsiga syskon lades ned.

"Jag kämpade med Solon i sex år och vi tillverkade sammanlagt sju bilar. Jag lyckades dock avveckla det hela utan konkurs och skandaler. Hela fabriken köptes av en tysk firma som kom hit och hämtade alltihopa. De packade in allting, inklusive skrivmaskinerna med svenska tecken, i nio långtradare med trailers och körde ner det till Tyskland", säger han i en intervju med Ny Teknik.

Humanisten som blev bilkonstruktör

Det var Hansi Kobes – en teknikintresserad humanist med utbildning från Konstakademin – som grundade Solon AB. Han föddes i Tyskland men växte upp i Sverige. Innan han gav sig ut på Solon-resan byggde han om en Volkswagenbubbla till elbil.

Tack vare ett bidrag från Naturvårdsverket på en miljon kronor kunde han säga upp sig från sitt jobb i reklambranschen och göra verklighet av sin dröm att bygga en egen hybridbil.

Källa: VT.se

Foto: Tekniska museet

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att Solon från början hade BMW-motor och att Solon försökt få till ett samarbete med Volvo och Saab. Solon hade från början en trecylindrig dieselmotor som räckviddsförlängare och informationen om samarbetet med Volvo och Saab stämmer inte. Vi beklagar felen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kör hellre en hybridbil än en elbil.
Ja
43
57
Nej