Här är elbilarna och laddhybriderna som lanseras 2018

Går du och väntar på att det ska dyka upp fler elbilar och laddhybrider? Då blir 2018 ett intressant år. Batteripriserna sjunker och räckvidden blir längre – det är alltså bäddat för många elektrifierade nyheter. Här är de tio viktigaste bilmodellerna med eldrift.

Här är elbilarna och laddhybriderna som lanseras 2018

Biltillverkarna lovar runt just nu – beskeden om "storsatsningar" på miljardbelopp med mängder av nya elbilar duggar tätt. Men de brukar oftast ha en sak gemensamt: bilarna ska lanseras 2020, eller ännu senare.

Det finns dock en del modeller som dyker upp i bilhallarna innan dess. Det är inte klart om alla modeller i den här listan faktiskt kommer hinna lanseras i Sverige under 2018, men de kommer med största sannolikhet presenteras i produktionsfärdigt utförande, och då brukar den svenska marknaden i alla fall inte hamna sist i prioriteringsordningen.

Fler kommande elbilar finns i vår lista.

Audi e-tron

Så mycket trendigare än så här blir det inte 2018. Audis eldrivna suv heter e-tron och dyker förmodligen upp under sommarmånaderna, eller strax därefter. Priset är inte heller klart – kanske omkring 800.000 kronor?

Audi e-tron är en fyrhjulsdriven elsuv med batteripaket på 95 kWh och 435 hästkrafter, men effekten kan tillfälligt "boostas" till 504 hästkrafter. Snabbladdning på hela 150 kW och möjlighet att också ladda bilen trådlöst.

BMW 3-serie

BMW har själva bekräftat att det kommer en eldriven version av 3-serien. Frågan är bara när?

Det är ingen vild gissning att den kommer dyka upp på Parissalongen i höst, men BMW har en (o)vana av att först visa upp bilar i konceptform. Även om koncepten ser nästan helt produktionsfärdiga ut kan det dröja innan de serimässiga bilarna börjar byggas och levereras.

Det är alltså inte så troligt att vi får se en eldriven BMW 3-serie rulla på svenska vägar i år. Men förhoppningsvis bjuder BMW åtminstone på ett smakprov.

Hyundai Kona

Ännu en suv på listan? Jajemän! Hyundais kompaktsuv Kona kommer i helt eldrivet utförande framåt sommaren.

Hyundai Kona kommer finnas med flera batteripaket (42 och 64 kWh, där det större batteripaketet ger en räckvidd på uppemot 40 mil i vanlig trafik) och instegspriset hamnar på drygt 300.000 kronor.

Hyundai Kona blir förmodligen inte fyrhjulsdriven, men det är inte bekräftat.

Hyundai Nexo

Hyundai satsar inte alla sina kort på batterielbilar utan vill också få igång produktionen av bränslecellsbilar, som tankas med vätgas. Ett tydligt exempel på det är vätgassuven Hyundai Nexo som ska börja säljas senare i år i Europa.

Hyundai Nexo har 181 hästkrafter och ska fixa nästan 60 mil på en tank enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Här behöver inte föraren ladda något batteri – vätgastanken fylls på omkring fem minuter, påstår Hyundai.

Jaguar I-Pace

Jaguars eldrivna suv har visats upp i flera omgångar och är en elbil som många är intresserade av. I-Pace är en helt egen modellserie i Jaguars program och baseras alltså inte på någon befintlig modell. Spännande!

Jaguar I-Pace har 400 hästkrafter, ett vridmoment på 700 Nm och kan snabbladdas med 120 kW. Hundratals personer har redan förhandsbokat ett exemplar i Norge. Riktigt lika stort är inte intresset i Sverige men Jaguar tar emot förhandsbokningar även här, för 10.000 kronor.

Räckvidden ligger på 54 mil enligt NEDC-körcykeln och batteripaketet är på 90 kWh.

Strax före jul kom holländska Autoblog med uppgiften att instegsmodellen Jaguar I-Pace S ska kosta från 82.000 euro.

Kia Niro EV

Kia vill förstås inte vara sämre än sitt koncernsyskon Hyundai och lanserar därför en eldriven version av kompaktsuven Niro i samma storleksklass som Hyundai Kona här ovan.

Även här hamnar räckvidden på 35 mil (eller något längre) och prislappen på drygt 300.000 kronor.

På teknikmässan CES visade Kia upp Niro EV, men förmodligen tonas designen ned en aning innan modellen sätts i serieproduktion.

Nissan Leaf

Nissan har börjat sälja nya Leaf och snart lär den dyka upp i större antal på vägarna. Andra generationen Leaf har rättat till många av klurigheterna som det klagades på i den förra modellen, bland annat designen och räckvidden.

Nya Nissan Leaf kostar från 344.900 kronor före supermiljöbilspremien och har ett batteripaket på 40 kWh. Den har en räckvidd på 38 mil enligt NEDC-körcykeln, men den är väldigt optimistisk. Räkna snarare med 25–28 mil i verkligheten.

Senare under året ska Nissan också lansera en ny version av Leaf med större batteripaket och längre räckvidd. Den får ett batteripaket på 60 kWh och borde därför klara 38–40 mil på en laddning i verklig trafik.

Opel Ampera-e

Den stora frågan inför 2018 är om Opel lyckas komma igång med sin lansering av Ampera-e. Den extremt hajpade elbilen skulle locka med lång räckvidd (över 50 mil i NEDC-körcykeln!) och rimlig prislapp (från 370.000 svenska kronor i Norge).

Men på grund av jätteaffären mellan Opel och Peugeot/Citroën verkar Ampera-e ha hamnat i kläm. Det finns obekräftade uppgifter om att Ampera-e inte kommer till Sverige, och i grannlandet Norge har försäljningen stoppats – efter att priserna först höjts, till kundernas förtvivlan.

Om den lanseras skulle Opel Ampera-e säkert kunna locka en del kunder. Det blev inget toppbetyg i vårt första test men när det gäller räckvidd för pengarna är det få som kommer slå Ampera-e.

Tesla Model 3

Det här är förstås modellen i den här listan som allra flest väntar på. Exakt när Tesla Model 3 dyker upp på svensk mark är oklart, men det är inte omöjligt att vi för ett första smakprov av en produktionsfärdig Model 3 i år.

Tesla har haft stora produktionsproblem med Model 3 men verkar nu ha fått upp farten på tillverkningen hjälpligt. Europa har inte högsta prioritet – det har USA.

Läs vår kompletta guide till Tesla Model 3 här.

Volvos nya laddhybrider

Det är många elbilar i den här listan, men det finns en annan "elektrifierad" nyhet som många bilköpare kommer tycka är minst lika intressant, och det är Volvos billigare laddhybridmodeller.

Hittills har Volvos så kallade Twin Engine-bilar ofta varit fyrhjulsdrivna, effektstarka och dyra. I höst kommer den första framhjulsdrivna modellen, Volvo XC40 T5 Twin Engine, med en trecylindrig bensinmotor plus en elmotor.

För det lägre inköpspriset får köparen alltså klara sig med framhjulsdrift. Men vi förväntar oss ändå lång räckvidd på eldrift – minst fem mil, och helst mer.

Bensinmotorn är på 1,5 liter och ger 177 hästkrafter medan elmotorn ger 75 hästkrafter. Bilen får en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och det finns ett särskilt läge för att köra på eldrift så mycket det går.

XC40 är alltså först ut med den mindre laddhybriddrivlinan, men fler modeller följer. De nya 60-modellerna som ska lanseras får också ta del av T5 Twin Engine-drivlinan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ska byta bil i år.
Ja
172
127
Nej
  • Få recharge.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!