Här är elbilarna och laddhybriderna som lanseras inom kort

Går du och väntar på att det ska dyka upp fler elbilar och laddhybrider? Då blir 2018 ett intressant år. Batteripriserna sjunker och räckvidden blir längre – det är alltså bäddat för många elektrifierade nyheter. Här är de nio viktigaste bilmodellerna med el- eller hybriddrift.

Här är elbilarna och laddhybriderna som lanseras inom kort

Biltillverkarna lovar runt just nu – beskeden om "storsatsningar" på miljardbelopp med mängder av nya elbilar duggar tätt. Men de brukar oftast ha en sak gemensamt: bilarna ska lanseras 2020, eller ännu senare.

Det finns dock en del modeller som dyker upp i bilhallarna innan dess. Det är inte klart om alla modeller i den här listan faktiskt kommer hinna lanseras i Sverige under 2018, men de kommer med största sannolikhet presenteras i produktionsfärdigt utförande – om de inte redan är det.

Fler kommande elbilar finns i vår lista.

Audi e-tron

Så mycket trendigare än så här blir det inte 2018. Audis eldrivna suv heter e-tron och dyker förmodligen upp under sommarmånaderna, eller strax därefter. Världspremiären blir den 30 augusti i Bryssel men exakt när den när den börjar säljas i Sverige är oklart. Priset är inte heller klart – kanske omkring 800.000 kronor?

Audi e-tron är en fyrhjulsdriven elsuv med batteripaket på 95 kWh och tre elmotorer på totalt 435 hästkrafter, men effekten kan tillfälligt "boostas" till 504 hästkrafter. 0–100 km/h går på 4,6 sekunder.

Bilen kan snabbladdas med 150 kW, och bilen kan också laddas i det nya laddnätverket Ionity som bekostas av bland andra Volkswagen. Audi e-tron kan dessutom laddas trådlöst, men inte vid en snabbladdare.

Räckvidden ska hamna på omkring 40 mil enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln. Audi har gjort en stor sak av att bilen har effektiv kylning för att kunna ge bra prestanda upprepade gånger utan att "tackla av".

Storleksmässigt hamnar Audi e-tron ungefär mitt emellan Audi Q5 och Q7. Dragkrok ska finnas som tillval.

Hyundai Kona Electric

Ännu en suv på listan? Jajemän! Hyundais kompaktsuv Kona kommer i helt eldrivet utförande senare under året.

Hyundai Kona kommer finnas med flera batteripaket (39 och 64 kWh, där det större batteripaketet ger en räckvidd på uppemot 47 mil i WLTP-körcykeln) och instegspriset hamnar på drygt 300.000 kronor. Bilen kan snabbladdas med 100 kW och bagageutrymmet har plats för ungefär lika många litrar som Volkswagen Golf (373 i Kona mot 380 i Golf). Men den siffran krymper till 332 liter med laddsladden.

Hyundai Kona blir förmodligen inte fyrhjulsdriven, men det är inte bekräftat. Vid lanseringen kommer Hyundai Kona Electric inte finnas med dragkrok.

Utrustning som head up-display, adaptiv farthållare, backkamera, autobroms, värmepump, batteriuppvärmning och rattvärme kommer finnas antingen som standard eller tillval.

Hyundai Nexo

Hyundai satsar inte alla sina kort på batterielbilar utan vill också få igång produktionen av bränslecellsbilar, som tankas med vätgas. Ett tydligt exempel på det är vätgassuven Hyundai Nexo som ska börja säljas senare i år i Europa.

Hyundai Nexo har 181 hästkrafter och ska fixa nästan 60 mil på en tank enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Här behöver inte föraren ladda något batteri – vätgastanken fylls på omkring fem minuter, påstår Hyundai. Problemet är att det fortfarande finns väldigt få vätgasmackar, även om de är på väg att bli fler.

Förutom bränslecellstekniken kan Hyundai Nexo skryta med finesser som gör den delvis självkörande. Bilen kan till exempel visa film på vad som händer i döda vinkeln i instrumentskärmen och den kan parkera i en ruta helt själv utan att föraren ens är i bilen.

Jaguar I-Pace

Jaguars eldrivna suv har visats upp i flera omgångar och är en elbil som många är intresserade av. I-Pace är en helt egen modellserie i Jaguars program och baseras alltså inte på någon befintlig modell. Spännande!

Jaguar I-Pace har 400 hästkrafter, ett vridmoment på 700 Nm. 0–100 km/h går på 4,5 sekunder och alla modellversioner blir fyrhjulsdrivna.

Hundratals personer har redan förhandsbokat ett exemplar i Norge. Riktigt lika stort är inte intresset i Sverige men Jaguar tar emot förhandsbokningar även här, för 10.000 kronor. Dragkrok finns som tillval men släpvikten är bara 750 kilo.

Räckvidden ligger på 54 mil enligt NEDC-körcykeln och batteripaketet är på 90 kWh. Priserna i Sverige börjar på 829.000 kronor. Bilen blir femsitsig med plats för 656 liter i bagageutrymmet och 27 liter i det främre utrymmet (där förbränningsmotorn annars skulle ha suttit).

Kia Niro EV

Kia vill förstås inte vara sämre än sitt koncernsyskon Hyundai och lanserar därför en eldriven version av kompaktsuven Niro i samma storleksklass som Hyundai Kona här ovan.

Räckvidden hamnar på "mer än 45 mil" enligt WLTP-körcykeln med det större batteripaketet på 64 kWh och prislappen på drygt 300.000 kronor. Det finns också ett mindre batteripaket på 39 kWh och drygt 30 mils räckvidd.

Kia Niro EV börjar säljas efter sommaren och de första bilarna levereras vid årsskiftet.

Nissan Leaf med större batteri?

Nissan har börjat sälja nya Leaf och snart lär den dyka upp i större antal på vägarna. Andra generationen Leaf har rättat till många av klurigheterna som det klagades på i den förra modellen, bland annat designen och räckvidden.

Nissan ska också lansera en ny version av Leaf med större batteripaket och längre räckvidd. Det ryktas om ett batteripaket på 60 kWh och den borde därför klara 38–40 mil på en laddning i verklig trafik. Förutom större batteristorlek blir den nya versionen snabbare och starkare.

Även snabbladdningen blir kvickare, och den kan också få ett bättre värmesystem som klarar av att hålla en lägre temperatur på batteriet.

Opel Ampera-e?

Den stora frågan inför 2018 är om Opel lyckas komma igång med sin lansering av Ampera-e. Den extremt hajpade elbilen skulle locka med lång räckvidd (över 50 mil i den visserligen väldigt snälla NEDC-körcykeln) och rimlig prislapp (från 370.000 svenska kronor i Norge).

Men på grund av jätteaffären mellan Opel och Peugeot/Citroën verkar Ampera-e ha hamnat i kläm. Det finns obekräftade uppgifter om att Ampera-e inte kommer till Sverige, och i grannlandet Norge har försäljningen stoppats – efter att priserna först höjts, till kundernas förtvivlan.

Om den lanseras skulle Opel Ampera-e säkert kunna locka en del kunder. Det blev inget toppbetyg i vårt första test men när det gäller räckvidd för pengarna är det få som kommer slå Ampera-e.

Tesla Model 3?

Det här är förstås modellen i den här listan som allra flest väntar på. Exakt när Tesla Model 3 dyker upp på svensk mark är oklart, men det är inte omöjligt att vi för ett första smakprov av en produktionsfärdig Model 3 i år. Tesla har kört igång de första leveranserna av Model 3 utanför USA, nämligen till Kanada.

Tesla har haft stora produktionsproblem med Model 3 men verkar nu ha fått upp farten på tillverkningen hjälpligt.

I början vill Tesla hålla antalet modellversioner nere så mycket som möjligt för att snabba på produktionstakten. Fyrhjulsdrift, prestandaversion och en modell med mindre batteripaket (och därmed lägre pris) kommer senare.

Tesla Model 3 har en extremt avskalad interiör, möjlighet att få bilens mjukvara uppdaterad över nätet precis som i de större Teslamodellerna och självklart också tillgång till snabbladdningsnätverket med Superchargers (det blir dock inte gratis att ladda).

Läs vår kompletta guide till Tesla Model 3 här.

Volvos nya laddhybrider

Det är många elbilar i den här listan, men det finns en annan "elektrifierad" nyhet som många bilköpare kommer tycka är minst lika intressant, och det är Volvos billigare laddhybridmodeller.

Hittills har Volvos så kallade Twin Engine-bilar ofta varit fyrhjulsdrivna, effektstarka och dyra. I höst kommer den första framhjulsdrivna modellen, Volvo XC40 T5 Twin Engine, med en trecylindrig bensinmotor plus en elmotor.

För det lägre inköpspriset får köparen alltså klara sig med framhjulsdrift. Men vi förväntar oss ändå lång räckvidd på eldrift – minst fem mil, och helst mer.

Bensinmotorn är på 1,5 liter och ger 177 hästkrafter medan elmotorn ger 75 hästkrafter. Bilen får en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och det finns ett särskilt läge för att köra på eldrift så mycket det går.

XC40 är alltså först ut med den mindre laddhybriddrivlinan, men fler modeller följer. De nya 60-modellerna som ska lanseras får också ta del av T5 Twin Engine-drivlinan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ska byta bil i år.
Ja
238
177
Nej